Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 38 20-9 t/m 26-9
WEB | mobiel
Doris - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > 'Ik heb vooral vragen'
Interview

'Ik heb vooral vragen'

Groen ambassadrice Thekla Reuten is trots op de Green Film Making Competition

18-5-2012 “Spannend, die 'groene' premières, ook voor ons als jury”, zegt Thekla Reuten: “lukt het de filmmakers om echt nieuwe 'groene' oplossingen te vinden, of in ieder geval goeie alternatieven?”

Thekla Reuten (c) Arjo Frank

Thekla Reuten (c) Arjo Frank

Reuten heeft het over de zes finalisten van de Green Film Making Competition, uitgeschreven door StrawberryEarth. Op 1 juni zijn de zes premières en de prijsuitreiking voor de beste ‘groen’ geproduceerde film. De jury bestaat uit experts uit de film- en milieuwereld. Thekla Reuten (De Tweeling, Wit licht, The American e.v.a.) is naast jurylid ook ambassadrice voor deze eerste internationale competitie in milieusparend films maken.

“Echte pioniers”, noemt Reuten de initiatiefnemers en de regisseurs en crews die zich eraan waagden. Onlangs, op de Berlinale, heeft ze ervaren dat er wat milieu betreft in filmland nog genoeg te winnen valt. “Wanneer je over groene films begint, denken mensen vooral aan films óver milieu. Films milieuvriendelijk produceren is daar het praktische broertje van.”

Niet dat ze zich er in haar werk al actief mee bezig hield toen ze voor haar ambassadeursrol benaderd werd. “Pas van StrawberryEarth hoorde ik hoeveel er in Hollywood al speelde, met milieusparend opgezette films als Avatar enzo. Maar ik had wel direct het gevoel: hier valt wat ik op mijn werk meemaak samen met mijn eigen poging om bewust te leven. Gewoon thuis: boodschappen bij de Natuurwinkel. Of op het strand even die drie rondslingerende cola-blikjes in de prullenbak.”

Op de set dacht ik ook wel eens - wat je voor zo’n film allemaal over de halve aardbol meesleept! Als je dat dan opgebouwd ziet worden op een filmlocatie middenin een lege woestijn… Of je staat wéér met een plastic waterflesje… Aan de andere kant: je moet natuurlijk allemaal wel drinken!”

Clooney

Toeval of niet, sommige van haar rollen en tegenspelers lijken aardig te passen bij Reuten’s maatschappelijke betrokkenheid. Marco Borsato’s Wit Licht handelde over kindsoldaten. "Adrian Paul", hoofdrolspeler en haar geliefde in Highlander 5, heeft zijn eigen Peace Fund. En dan natuurlijk George Clooney van The American. “Natúúrlijk vliegt iemand als Clooney veel, maar hij is wel degelijk serieus met milieu bezig. Hij vertelde me bijvoorbeeld over zijn film Syriana (2005), de eerste film die (door Clooney zelf, red.) klimaatneutraal is geproduceerd.”

De CO2-uitstoot van Syriana (2.040 ton) liet Clooney compenseren investeringen in duurzame-energieprojecten. Reuten: “Vliegen. Daar ontkom je niet aan. Maar ik probeer dan wel om die première en die afspraak in Berlijn te combineren, zodat ik niet heen-en-weer hoef. En ik laat een leuk evenement soms maar een keertje schieten.”

“Eenmaal op de set, ben je als acteur vooral volgend. Je kunt hooguit kleine dingen doen. Neem die kachels of airco’s, die in de omkleedtrailers. Lieve service voor de acteurs, natuurlijk. Daar worden de beheerders ook op getraind. Maar soms staat dat ding echt uren voor niks te loeien. Ik draai hem dus wel ven uit, wanneer ik weer naar buiten ga...”

“Maar productieprocessen fundamenteel veranderen, daarover moet je van tevoren afspraken maken. Wanneer de karavaan eenmaal rijdt, lukt dat niet meer. Er gebeurt dan teveel tegelijk. Bovendien: we zitten allemaal in routines. Lichtmensen kunnen lezen en schrijven met hun gewone materieel. Maar een heel nieuw soort lampen, ander stroomvoorziening - dat vergt haast een compleet nieuwe opleiding, uitproberen aanpassen, kortom: tijd!”

“Voor sommige technische zaken ligt de bal bij toeleveranciers. Voorbeeld: de visagie. De bestaande alternatieve make-up is op dit moment gewoon nog niet goed genoeg als er een bak licht op je gezicht gericht staat.”

App

Thekla Reuten wil maar zeggen: gemakkelijk is dit soort veranderingen niet. “Het is een zoekproces. Verwacht van mij ook geen pasklare antwoorden: ik heb vooral vragen. Ik kan hooguit een balletje aan het rollen brengen. En - daarvoor ben ik ijdel genoeg: de kwaliteit van de film staat wat mij betreft voorop! Ook voor ons als jury is dat het vertrekpunt: is dit een goede film? Pas daarna gaan we milieuaspecten vergelijken.”

Gelukkig gebeurt er al veel, merkt Reuten, ook onder collega’s: “Je ziet steeds minder papieren call-sheets en dergelijke. Mensen hebben alles bij elkaar op hun iPad of, zoals ik, hun Kindle (e-reader). Is nog lekker gemakkelijk ook! Vegetarisch eten is er tegenwoordig altijd als optie. En dan heb je nog mensen als Emma Thompson, die contractueel laat vastleggen dat ze met duurzame auto’s wordt vervoerd.”

“Heel goed vind ik dat je gespecialiseerde adviesbureaus ziet ontstaan, en voorbeeldbedrijven als EcoAge van Colin en Livia Firth. En absoluut geweldig is de nieuwe app van StrawberryEarth met nuttige milieuhandvatten voor filmmakers. Heel professioneel, en echt alles kan er op! Ook ervaringskennis die regelrecht vanaf de set komt – zeg maar : van die lichtman die een nieuwe lamp uittest en zijn ervaringen direct op de app kan zetten. Daar ben ik nou werkelijk trots op!”

Michel Robles


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.