Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 24 14-6 t/m 20-6
WEB | mobiel
Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > 'Reclame in film op tv is schending copyright'

'Reclame in film op tv is schending copyright'

Zweedse regisseurs winnen rechtzaak

19-3-2008 Gisteren bepaalde een Zweedse rechter dat het uitzenden van reclame tijdens de uitzending van een film op televisie een inbreuk op het copyright is. De uitspraak betekent een grote overwinning voor filmmakers in Zweden.

De rechtzaak werd in 2003 aangespannen naar aanleiding van de commerciële onderbreking van Vilgot Sjöman' s Alfred en Claes Eriksson's Hajen som visste för mycket op TV4. De regisseurs klaagden de zender aan, omdat door de reclame de algehele ervaring van de kijker aangetast is.

Europese richtlijnen staan de uitzending van reclame toe na 30 minuten tijdens een natuurlijk punt in de film. De morele rechten van de makers zijn hierbij echter nooit in acht genomen. Door de uitspraak moet in Zweden voortaan eerst de toestemming van de filmmaker gevraagd worden, voordat de film onderbroken mag worden.

TV4 moet een boete betalen van 300.000 kronen (32.000 euro). Vilgot Sjöman heeft de uitspraak niet meer mogen meemaken; hij overleed in 2006 op 82-jarige leeftijd.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.