Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 21 24-5 t/m 30-5
WEB | mobiel
Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > 'Sterk, doch degelijk'
Straight Outta Compton Recensie
***1/20
Waardering 3.5/5

'Sterk, doch degelijk'

2-9-2015 Straight Outta Compton is momenteel de grote filmhit in Amerika. BiosAgenda was zeer benieuwd of de film ook interessant is voor de niet-fan. Daarom stuurden we de grootste hiphop-leek naar de film en hij schreef dit stuk.

N.W.A. in Straight Outta Compton

N.W.A. in Straight Outta Compton

Net als in de recensie die ondergetekende eerder dit jaar schreef over Bloed, Zweet & Tranen, de ijzersterke biopic over André Hazes, volgt in deze recensie van N.W.A.-biopic Straight Outta Compton eenzelfde soort ontboezeming: ik had tot enkele weken geleden geen flauw idee wie of wat zo’n N.W.A. was. Iets met hip-hop uit de jaren tachtig? Dat gebrek aan kennis is natuurlijk beschamend, zo besef ik inmiddels ook wel. Straight Outta Compton is godzijdank een biografische film die onwetenden als ondergetekende kunnen zien zonder voorkennis, zoals het een goede biopic betaamt (net als dat Bloed, Zweet en Tranen een film is die zelfs de grootste Hazes-leek kan zien).

N.W.A. (Niggaz Wit Attitude) is dus, voor de andere mensen met een blinde vlek als het aankomt op hip-hop-geschiedenis, een rapformatie uit de jaren tachtig en negentig, bestaande uit legendes Dr. Dre, Ice Cube en Eazy E e.a.. Ze delen hun afkomst: allemaal Afro-Amerikaanse jongens uit Compton, een satellietstad van LA. Ze groeien op tussen geweld en drugs. Maar erger, zo doet de film in ieder geval vermoeden, is de stigmatisering waaronder ze gebukt gaan: politiegeweld tegen zwarte jongens is in Compton meer regel dan uitzondering. Door dit herhaaldelijk terug te laten komen poert regisseur F. Gary Gray in de open zenuw die politieracisme anno 2015 nog steeds is.

En zo wordt de muziek van N.W.A. geboren uit ontevredenheid en uitzichtloosheid. De formatie staat aan de wieg van gangsterrap; nummers als Fuck tha Police slaan aan bij zwarte minderheden. Blanke meerderheden berichten over haatzaaiende en opruiende teksten. De politie arresteert N.W.A. tijdens een opvoering van Fuck tha Police. Ook dit historische misstapje herhaalde zich onlangs, in Nederland nota bene: afgelopen week werd (blanke) rapper Lil’ Kleine in Hilversum gearresteerd toen hij zijn publiek opriep om hun middelvinger naar de politie en justitie op te steken.

Als schets van cultureel-sociale omstandigheden waarin een rapformatie als N.W.A. kon ontstaan is Straight Outta Compton erg sterk. Als biografische verfilming is hij vooral degelijk; het chronologisch vertelde verhaal van 147 minuten voelt een tikkie inspiratieloos. We zien de jongens hun formatie vormen, ze krijgen succes, maken ruzie en gaan solo. Na wat drama is de film afgelopen. Opmerkelijk is de aftiteling, die alle rappers vergeet en louter focust op het succes van Dr. Dre. De verhaallijnen van de soapperikelen in hiphop-land bieden daarentegen voldoende stof voor een interessante, gedramatiseerde muziekgeschiedenisles.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.