Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 37 13-9 t/m 19-9
WEB | mobiel
Doris - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Aardbeipremière: de eco-filmrace
Interview

Aardbeipremière: de eco-filmrace

21-1-2012 Wordt het Sabine Smits van productiebedrijf Flinck Film? Of de Blue Dolphin inzending? Of toch één van de twee regisseurs van NFI Producties? 1 juni 2012 weten we wie ’s werelds eerste Green Film Making Competition gewonnen heeft.

De wedstrijd milieubewust filmmaken komt uit de koker van het hippe, groene blog StrawberryEarth.com en moet filmland Nederland rijp maken voor vergroening, naar het voorbeeld van Hollywood.

Films duurzaam produceren vraagt om een omslag in denken, zegt Mette te Velde, mede-oprichter van StrawberryEarth, en het wordt tijd dat ook onze vaderlandse filmscene die draai maakt. 'Niet dat onze filmindustrie zo groot is, maar bekende filmgezichten hebben wel een voorbeeldfunctie. Als je het doortrekt naar de hele entertainment-, TV- en reclamewereld, heb je bovendien een vele malen grotere impact dan alleen de geijkte eigen parochie rond de milieubeweging.'

'In het buitenland rijden sterren rond in hybride auto’s en in duurzame fashion. Hier is nog niet. Je nek uitsteken zit niet (meer) zo in onze cultuur. Maar jonge, trendy creatieven willen altijd graag iets bijzonders neerzetten, wanneer het fun is en in hun leefstijl past.'

Obama-jaar

Te Velde zelf raakte geïnspireerd door New York, in het opwindende ‘yes-we-can!’ Obama-jaar 2008. Te Velde woonde er als journaliste woonde, samen met haar vriend Ikenna Azuike, toentertijd financieel jurist.

'Overal namen jonge mensen initiatieven, allemaal heel vanzelfsprekend op een duurzame manier. Dat praktische onbekommerde, dat wilden we overbrengen naar Nederland. Daarvoor heb je wel de trendsetter-scene nodig… Een combi van Blog, Facebook, Twitter en offline evenementen, is dan een logische stap.'

StrawberryEarth (maandelijks 10.000 unieke bezoekers, 5.000 Twitter- en Facebookvolgers) organiseerde onder meer drie ‘groene film’ festivals, inclusief modeshows, debat, enzovoort. 'Maar regisseurs misten in Nederland handvatten om hun groene films ook groen te produceren. De kennis daarover was hier nul. Door deze competitie moet dat veranderen.'

Zes finalisten

De hoofdprijs bedraagt 20.000 euro. Thekla Reuten (Wit licht, The American) – privé ook milieubewust bezig – fungeert als ambassadrice. De competitie – medegefinancierd door het Filmfonds, het ministerie van EL&I en de ASN Bank - trok prompt 62 deelnemers. Na twee selectieronden en een serie praktische workshops bleven zes finalisten over, die inmiddels daadwerkelijk aan het draaien zijn.

Maar, beklemtoont Te Velde, duurzaam films maken komt pas werkelijk op gang wanneer ook grote productiehuizen als Eyeworks de voordelen ontdekken. 'Voor iemand als Reinout Oerlemans (Nova zembla, Komt een vrouw bij de dokter) vergt het lef om te zeggen: ‘We gaan ons hele bedrijf erop doorlichten’. Maar je zult zien: energiekosten dalen en mensen raken enthousiast.'

Michel Robles


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.