Home > Filmnieuws > Absolutely Fabulous: The Movie recensie
Waardering 2.5/5

Absolutely Fabulous: The Movie recensie

'Saunders en Lumley zijn op dreef'

Dertien jaar na de laatste reguliere aflevering van de Britse comedyserie Absolutely Fabulous is er voor het eerst een film over het onsterfelijke duo Eddie en Patsy.

Absolutely Fabulous: The Movie recensie

Absolutely Fabulous: The Movie recensie

Er is niet veel veranderd in het leven van Edina Monsoon (Jennifer Saunders) en Patsy Stone (Joanna Lumley). Weliswaar begint de ochtend tegenwoordig met wat botoxinjecties en het wegzuigen van vet, de rest van de dag wordt nog altijd gevuld met sigaretten, drank en drugs en gaat gekleed in uitzinnig vloekende outfits. In de moderne wereld van swipen op Tinder en trending zijn op Twitter dromen Eddie en Patsy met een zekere nostalgie van de luxueuze glamour van de Côte d’Azur.

Terwijl Patsy een modeshow organiseert van Japans ontwerper Huki Muki, gaat het Eddie minder voor de wind. Ze is (nog altijd) een mislukte pr-agente en hoewel zij denkt dat de wereld enorm zit te wachten op haar autobiografie, denkt de uitgeverij daar anders over. Als haar ter ore komt dat Kate Moss haar pr-agent heeft ontslagen en aanwezig zal zijn bij de door Patsy georganiseerde modeshow ruikt Eddie haar kans.

Absolutely Fabulous: The Movie is als vanouds één grote en politiek incorrecte verkleedpartij, vermengd met wat mediasatire en zelfs een vleugje sociale satire. Cameo’s waren er in de televisieserie ook al volop, maar de parade aan bekende hoofden is ditmaal wel zeer omvangrijk. Van Emma Bunton tot Stella McCartney tot Jon Hamm tot Graham Norton en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het hoort erbij, maar de cameo’s lijken soms belangrijker dan de grap.

De serie bestond uit afleveringen van een half uurtje met een hoge grapdichtheid, en als lach op lach stapelde culmineerde dat bijna onherroepelijk in de slappe lach. Omdat het script van de film een spanningsboog van anderhalf uur moet zien te ondersteunen, is er meer ruimte ingebouwd voor de plot en dat gaat helaas ten koste van de grappen.

Dat de plot die we ervoor terugkrijgen niet bijster goed in elkaar steekt is dan niet zozeer het probleem. De teleurstelling zit in het gebrek aan hilariteit. Want laten we wel wezen, waarom kijk je anders naar Absolutely Fabulous dan om in je broek te plassen van het lachen? Aan Saunders en Lumley ligt het overigens niet. Die zijn op dreef en laten zien dat ze nog altijd plezier beleven aan hun rollen, waar ze na al die jaren instappen als in een oude jas. Zij zijn en blijven de reden dat Ab Fab werkt, zelfs in een mindere gedaante als deze film.