Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 38 20-9 t/m 26-9
WEB | mobiel
Doris - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Beeld en Geluid ontdekt Ivens films in archieven

Beeld en Geluid ontdekt Ivens films in archieven

Verloren gewaande films uit jaren '30 teruggevonden

17-3-2005 Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft recent in haar archieven drie, al decennia lang, verloren gewaande films van Joris Ivens teruggevonden. Deze 'zwijgende' films uit 1930 zijn door Ivens gemaakt in opdracht van de Algemene Nederlandse Bouwarbeidersbond (ANBB).

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft recent in haar archieven drie, al decennia lang, verloren gewaande films van Joris Ivens teruggevonden. Deze 'zwijgende' films uit 1930 zijn door Ivens gemaakt in opdracht van de Algemene Nederlandse Bouwarbeidersbond (ANBB).
Tijdens research naar de Nederlandse documentairefilm stuitte mediahistoricus Bert Hogenkamp van Beeld en Geluid op de Ivens films: "Betonarbeid", "Spoorwegbouw Zuid-Limburg" en "Van Jeugd, Arbeid en Strijd", die op 17 november 1930 in De Uitkijk in première zijn gegaan. Oorspronkelijk waren de eerste twee delen bedoeld om opgenomen te worden in Wij Bouwen, de bijna twee uur durende film die op 4 januari van datzelfde jaar in première was gegaan bij de viering van het tienjarig jubileum van de bond. Deze eerste vakbondsfilm was zeer succesvol, zodat de bond besloot een compilatie uit te brengen van delen, die niet meer toegevoegd konden worden. Aangevuld met ander werk gingen de nu gevonden films als Tweede Vakbondsfilm op tournee onder de titel Van Jeugd, Arbeid en Strijd.
André Stufkens, directeur van de Europese Stichting Joris Ivens: "Afgezien van de historische waarde van beelden van de aanleg van het 'Miljoenenlijntje', het zinken van de kademuur van de Maashaven in Rotterdam en het kampleven van jonge bouwvakkers, laten de drie films ook goed zien waarom Ivens binnen korte tijd een internationale reputatie als avant-garde filmmaker had opgebouwd. De periode 1929 - 1931 behoort ongetwijfeld tot de meest productieve uit zijn loopbaan. Na zijn filmstart in 1927 speelde Ivens een hoofdrol in het internationaal op de kaart zetten van Nederlandse filmkunst."
De films zullen tijdens het IDFA komend najaar worden vertoond.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.