Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 28 12-7 t/m 18-7
WEB | mobiel
Redbad - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Bioscoopbezoek wereldwijd naar record

Bioscoopbezoek wereldwijd naar record

1-11-2003 LONDEN - Bioscoopbezoekers wereldwijd hebben vorig jaar het recordbedrag van 17,57 miljard euro voor kaartjes betaald. De Britse filmzalen hadden in 2002 met bijna 176 miljoen bezoekers het beste jaar sinds 1971.

Japanners moeten het meest voor een bioscoopticket neertellen, gemiddeld 8,42 euro. Dan volgen Zwitserland en IJsland. De goedkoopste kaartjes zijn te krijgen in Roemenië (34 cent) en India (18 cent), blijkt uit een donderdag door de Britse omroep BBC gepresenteerd onderzoek van Screen Digest.

In totaal werden in Nederland in 2002 24 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, 200.000 meer dan in 2001. Opvallend is volgens Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie van de Cinematografie (NFC), dat de samenstelling van het bioscooppubliek aan het veranderen is. ''De gang naar de bioscoop is niet meer voornamelijk een zaak van jongeren.'' De NFC constateert dat steeds meer twintigers, dertigers en veertig-plussers de gang naar de bioscoop maken. Deze trend is in Nederland al twee jaar aan de gang. Ook vrouwen gaan steeds vaker naar de film.

Behalve een stijging van het bezoek is ook het aantal premières vorig jaar gegroeid. In 2002 werden 262 titels uitgebracht, 14 meer dan in 2001. Opmerkelijk is wel dat het aantal megareleases - commercieel interessante titels die in 80 of meer kopieën worden uitgebracht - aanmerkelijk stijgt. Ging het in 1993 nog om slechts twee titels, in 2002 werden 36 films in dergelijk grote aantallen in de bioscoop gelanceerd.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.