Home > Filmnieuws > Broers recensie
****0

Broers recensie

'Eén van de betere Nederlandse films van de laatste tijd'

Iedereen kent wel zo iemand die het leven bewandelt zonder zichtbare moeite, iemand die zich niet druk lijkt te maken en overal vrienden maakt. Daar is waar Broers overgaat.

In Broers maken we kennis met Lukas, gespeeld door Jonas Smulders. Hij staat met zijn spullen voor het studentenhuis van zijn broer Alexander (Niels Gomperts). Zijn broer is zo'n type flierefluiter. Ondanks dat zijn huisgenoten niet zitten te wachten op Lukas' komst verzekerd Alexander zijn jongere broertje dat het allemaal wel goed zit. Alexander neemt Lukas al gauw op sleeptouw in het studentenleven. Lukas kijkt enorm op tegen zijn broer, adoreert hem. Als Alexander opeens besluit om te gaan liften laat Lukas zijn studie voor wat het is en gaat met hem mee.

(c) September

(c) September

Op deze reis komt Lukas erachter dat het karakter van zijn broer ook zijn nadelen kent. Alexander is roekeloos en zoekt bewust het gevaar op. Als Lukas met een leuk Frans meisje aanpapt schroomt Alexander er niet voor om achter haar aan te gaan. Vanaf dat moment moet Lukas zijn eigen pad gaan volgen: hij moet zijn eigen identiteit gaan ontwikkelen.

Broers weet de relatie tussen Lukas en Alexander op een prachtige manier uit te diepen. Dit komt voor een groot deel op het conto van Jonas Smulders die met subtiel spel het verschil tussen zijn adoratie en irritatie van zijn broer in een enkele blik kan aangeven. Het spel van Niels Gomperts lijkt simpeler maar dit is het niet: zijn Alexander met zijn eeuwige glimlach is schitterend vormgegeven. Het is zo'n type die je eigenlijk wil wurgen maar uiteindelijk niets kwalijk kan nemen. We leren in de film dat er meer schuilgaat achter de glimlach. De filmmakers hebben er gelukkig voor gekozen om dit niet allemaal uit te beelden. We komen eigenlijk nauwelijks iets te weten over de omstandigheden waarin de broers zijn opgegroeid waardoor de film zich volledig kan focussen op hoe de relatie tussen de broers verandert.

Nadat de film een uur onderweg is, komt er een grote verandering in het verhaal waardoor de focus meer op Lukas komt te liggen. De stijl van de film verandert hier en dit deel van de film duurt eigenlijk iets te lang. De film eindigt echter weer schitterend en daarmee is Broers één van de betere Nederlandse films van de laatste tijd.