compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 16 18-4 t/m 24-4
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > Filmhuisbezoek passeert twee miljoen

Filmhuisbezoek passeert twee miljoen

Ook 2005 beloof goede cijfers

De Nederlandse Filmhuizen, tot 1 januari '05 georganiseerd in de Associatie van Nederlandse Filmtheaters (ANF) hebben in 2004 voor het eerst de magische grens van 2 miljoen bezoeken doorbroken.

Delen op facebook
We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

Hun landelijke organisatie de ANF , eind 2004 opgegaan in de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) heeft dat tijdens het 34e International Film Festival bekend gemaakt. Meer comfortabele en nieuwe zalen, opnieuw een goed jaar qua filmtitels en maar liefst zes procent meer bezoek: nieuw filmpubliek en het bioscoopbedrijf kiezen nu voor de formule van de (ANF-)filmtheaters getuige het nieuwe Louis Hartlooper (Utrecht), vernieuwde Cinerama (Rotterdam) en Cinescope (Almere) een gezamenlijk initiatief van het lokale filmhuis en de bioscoop. De titels die uitgebracht werden in de filmhuizen trokken veel belangstelling. Der Untergang trok 325.000 bezoekers en brak onlangs het omzetrecord voor niet-Engels- of Nederlandstalige bioscoopfilm in Nederland. Het Franse Amélie werd hiermee verslagen. Andere populaire titels in 2004 waren Lost in Translation, Fahrenheit 9/11, Gothika, 21 Grams. Ook de nasleep van "Lord of the Rings: The Return of the King" beïnvloedde het filmhuisbezoek gunstig.
De filmtheaters verwachten de extra inkomsten ook in 2005 goed te kunnen benutten voor bijzondere activiteiten en om bezuinigingen op te vangen. Gerard Bunnik, tot 1 januari 2004 ANF-directeur en nu Consulent Filmvertoning bij het Filmfonds: "Steun van rijk, provincies en gemeenten blijft noodzakelijk om accommodaties, exploitaties maar vooral bijzonder filmaanbod op peil te houden. De filmhuizen die nog steeds met veel vrijwilligers moeten werken zullen ook de komende jaren het succes goed kunnen gebruiken."


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.