Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 38 20-9 t/m 26-9
WEB | mobiel
Doris - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Goede tijden voor bioscoop

Goede tijden voor bioscoop

Meer bezoek dan in 2001

10-1-2003 De Nederlandse bioscopen verkochten in 2002 zo'n 24 miljoen kaartjes. De best bezochte film van het afgelopen jaar was het pas in november in omloop gekomen tweede deel van Harry Potter. De film over de tovenaarsleerling trok 1.475.000 bezoekers.

Over 2001 werden er nog iets minder bezoekjes aan de bios gebracht, namelijk 23,8 miljoen. In totaal werd er voor 156 miljoen euro aan entreekaartjes verkocht, 5 procent meer dan in 2001. Het lijkt er dus op dat de Nederlandse filmtheaters weinig te lijden hebben van de economische recessie, zo bleek dinsdag in Amsterdam uit de nieuwjaarstoespraak van voorzitter Wolfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC). De afgelopen kerstperiode was zelfs een extra goede tijd voor het vaderlandse filmwezen: er kwam 14 procent meer bezoek dan in dezelfde periode in 2001.

Na Harry Potter en de Geheime Kamer was The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring de best bezochte film van 2002. De rolprent naar het boek van Tolkien trok over het gehele afgelopen jaar 1.347.000 mensen. Ocean's Eleven eindigde op de derde plaats met 807.000 belangstellenden.

Van de Nederlandse films haalde de in oktober 2002 verschenen Volle Maan met 454.000 bezoekers de meeste mensen binnen, gevolgd door Minoes en Pietje Bell. Ja Zuster, Nee Zuster kwam op de vierde plaats uit. Al deze films trokken ook meer dan 400.000 mensen. Op de vijfde plaats kwam Oesters van Nam Kee met 143.000 verkochte kaartjes.

Bron: NFC


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.