Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 37 13-9 t/m 19-9
WEB | mobiel
Papillon - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Groene revolutie binnen de omheining van Hollywood
Grand Canyon Adventure: River at Risk Interview

Groene revolutie binnen de omheining van Hollywood

Serie: het groene doek (deel 2)

7-6-2011 Filmsterren houden mooie betogen over natuurbescherming en milieu. Maar hoe ‘duurzaam’ opereert de filmindustrie zelf? In een serie reportages gaat milieu- en wetenschapsjournalist Michel Robles op zoek naar antwoorden. Wereldwijd….

All in the Family

Actievoerders bonken op de deur in Hollywood

Milieumaatregelen nemen, betekent: investeren. Dat doet au! Geen enkele bedrijfstak gaat zomaar gladjes op groen, ook de filmindustrie niet. Al sinds de jaren negentig worden de Hollywood studio’s achter de vodden gezeten door een zwerm milieuclubs en pesterige websites.

De eerste generatie Hollywood milieuactivisten is inmiddels grotendeels in dienst bij de studio’s zelf. Dat zijn vaak vrouwen uit de voormalige Task Force Afval, die in 1989 was opgericht vanwege de nieuwe Californische afvalwetgeving. Tegenwoordig vormen zij binnen de filmwereld een hecht en bevlogen netwerk.

Zelfingenomen werelden

“Dat is wel nodig, ook”, weet perswoordvoerder Ann Burkart van de Sony Studio’s: “De filmerij is een reizend circus. Soms zit je hier, soms ook in Argentinië of Azië. Wie verzorgt daar biologische catering, wie heeft energiezuinige vrachtwagens? Studio’s geven dat soort weetjes aan elkaar door.”
Nieuwe generaties groene musketiers geraken daarentegen maar moeizaam bij de grote productiebedrijven binnen. “Het zijn gesloten, nogal zelfingenomen werelden”, vindt filmmaker/activist Scott McKinlay. Zijn Hollywood Green Team (www.hollywoodgreenteam.org) heeft destijds afvalscheiding geïntroduceerd op het Cannes Filmfestival, maar de poorten van de studio’s zelf bleven dicht.

Soms ontdekken groene websites als www.Treehugger.com en www.Ecorazzi.com een aardig inside nieuwtje, maar over de werkelijke milieuprestaties binnen de studiomuren lees je daar niet veel. Zelfs erkende milieuconsultancies worden amper ingeschakeld, vertelt Lauren Selman, wier milieubureau Reel Green Media (www.reelgreenmedia.com) zich toelegt op adviezen over milieubewuste filmproductie.

Selman (23) is een fenomeen in Hollywood. Ze werkte onder andere samen met James Cameron. Reel Green Media, inmiddels breed bekend onder kleinere productiebedrijven, heeft zij op haar achttiende opgericht. “Ik wilde geen deel uitmaken van een industrie die alles verspilt: natuurlijk hulpbronnen, maar ook talent en creativiteit. Al die stereotype actiefilms getuigen van minachting voor het publiek. Alleen de adrenaline wordt opgejaagd. Ik wil de kunst, de intrigerende creativiteit terugbrengen in de film. Daar hoort ook zorgzaam omgaan met je omgeving bij.”

Kopschuw

Milieuzorg op kantoren, dat hebben de studio’s intussen wel onder de knie, denkt Selman. “De grote uitdaging zit nu in maatregelen die grote investeringen vragen, met name het energiegebruik en afval bij de productie zelf. De unieke los-vast werkwijze bij een filmproductie, met talloze ingehuurde bedrijfjes, maakt studio’s kopschuw om advies van buiten te vragen. Liever houden ze het ‘in the family’ met iemand die de industrie van binnenuit kent.”

Volgende week deel 3 in deze serie over duurzaam filmmaken.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.