Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 33 16-8 t/m 22-8
WEB | mobiel
Janneman Robinson & Poeh - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Hommage Wouter van Luijn - Herpublicatie Plaster
Short of the Week

Hommage Wouter van Luijn - Herpublicatie Plaster

16-7-2018 De in Mallorca vermoorde filmmaker Wouter van Luijn was een belangrijke filmmonteur voor jonge filmmakers. Daarom publiceren we opnieuw de door hem gemonteerde korte film Plaster (Gips), die voor een ShortCutz-award was genomineerd.

Filmbeeld uit de korte film Plaster (Gips) © 2018 ShortCutz/BiosAgenda.nl

Filmbeeld uit de korte film Plaster (Gips) © 2018 ShortCutz/BiosAgenda.nl

De film Plaster van regisseur Jeroen Houben is 2 jaar geleden voor verschillende Shortcutz Awards genomineerd: beste regisseur, beste film en beste post-production, oftewel beste filmmontage.

Een twaalfjarige jongen breekt vlak voor zijn vakantie een arm. Eenmaal op vakantie beseft hij dat hij geen muurbloempje kan blijven.


Iedere maandag selecteert Shortcutz Amsterdam een korte film uit zijn omvangrijke archief van Nederlandse producties.

Het gemis van Wouter van Luijn

Wouter van Luijn viel op door zijn werk voor de film Rabat (2011), die de carrière van tal van jonge filmmakers lanceerde. Voor de kickboksfilm van dezelfde makers van Rabat Wolf (2013) werd hij voor een Gouden Kalf genomineerd.

Het was ook bijna vanzelfsprekend dat hij de cultfilm in spé Aanmodderfakker (2014) van de jonge filmmakers Michiel ten Horn en Anne Barnhoorn (die eerder opvielen met hun debuut De Ontmaagding Van Eva Van End) zou monteren. En passant werd ook de reputatie van acteur Gijs Naber definitief gevestigd als de nieuwe leading man in Nederlandse films.

Hij maakte ook meer mainstreamwerk, zoals Jack Bestelt Een Broertje (2015) en Brasserie Valentijn (2016). Toch bleef hij zeer betrokken met jonge filmmakers. Zo werkte hij mee aan de debuutfilm Kill Switch (2017) van het speciale-effecten-wonderkind en regisseur Tim Smit, de enkele weken geleden uitgebrachte debuutfilm La Holandesa (2017) van Marleen Jonkman en de jongerenfilm Wij (2018) van Rene Eller.

Van Luijn drukte een belangrijke stempel op de lichting nieuwe Nederlandse filmmakers en zijn heengaan heeft de nodige impact op jonge filmmakers uit Amsterdam.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.