compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 38 17-9 t/m 23-9
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > Met Christopher Nolan op de set van Tenet
Eye witness report

Met Christopher Nolan op de set van Tenet

„Tenet voelt echt, omdat vele stunts echt zijn”

John David Washington is de nieuwe hoofdrolspeler in het originele scifi-actiespektakel Tenet van Christopher Nolan. Een film die nu al wordt getipt als de film van het jaar. Een videoreportage vanaf de filmset van TENET met interviews met de cast en crew.

Delen op facebook
We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

Gewapend met slechts één woord - Tenet - en vechtend voor het voortbestaan ​​van de hele wereld, reist de Protagonist (John David Washington) door een schemerige wereld van internationale spionage op een missie die zich ergens voorbij realtime zal ontvouwen.
Geen tijdreizen, maar Inversie.

John David Washington en regisseur Christopher Nolan op de set van TENET © 2020 Warner Bros. Entertainment Inc. | Foto: Melinda Sue Gordon

John David Washington en regisseur Christopher Nolan op de set van TENET © 2020 Warner Bros. Entertainment Inc. | Foto: Melinda Sue Gordon



De internationale cast van Tenet kent Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Dimple Kapadia, Martin Donovan, Fiona Dourif, Yuri Kolokolnikov, Himesh Patel, Clémence Poésy, Aaron Taylor-Johnson, met Michael Caine en Kenneth Branagh.



Nolan schreef en regisseerde de film, waarbij hij een mix van IMAX® en 70 mm-film gebruikte om het verhaal op het scherm te brengen. Tenet wordt geproduceerd door Emma Thomas en Nolan. Thomas Hayslip diende als uitvoerend producent.
Het creatieve team van Nolan achter de schermen bestond uit directeur fotografie Hoyte van Hoytema, productieontwerper Nathan Crowley, editor Jennifer Lame, kostuumontwerper Jeffrey Kurland, supervisor visuele effecten Andrew Jackson en supervisor speciale effecten Scott Fisher. De score is samengesteld door Ludwig Göransson.

Tenet werd op locatie gefilmd in zeven landen.


„Je krijgt een echte bioscoop ervaring: je ziet niet alleen wat er gebeurt, je wordt deel van het verhaal”


(Hieronder de Nederlandse transcriptie van de video)

[00:00:00] Filmfragment


Filmfragment - Victor:
Alles wat ik voor je heb is een woord. Tenet.
Gebruik het voorzichtig.


John David Washington: Het publiek heeft zoiets nog nooit eerder gezien.

Robert Pattinson: Het is een snelle avonturenfilm vol actie.

Elizabeth Debicki: Er zijn zeker beelden die ik nog nooit eerder op het scherm heb gezien.

Kenneth Branagh: Het is echt een huiveringwekkende thriller die hoog inzet, van een buitengewoon filmmaker.



[00:00:26] Filmfragment


Filmfragment - The Protagonist:
Om te doen wat ik doe. Heb ik een idee nodig van de dreiging waarmee
we worden geconfronteerd.


Christopher Nolan: Tenet is een klassiek spionageverhaal. Ik groeide op met spionagefilms, maar om het voor het huidige publiek spannend te maken moest ik op een grotere schaal te werk gaan.



Filmfragment - Neil: Tijdreizen?
Filmfragment - The Protagonist: Nee.
Filmfragment - Neil: Inversie!

Christopher Nolan: De film introduceert het concept van inversie, het idee dat de entropie van een object of een persoon kan worden omgekeerd. Het is erg filmisch. Het is iets dat je op het scherm moet zien om er mee aan de slag te kunnen.

Filmfragment - Laura:
Haal de trekker over. … Je vangt het schot op.

John David Washington: Ik moest echt meer dan ooit uit mijn atletische ervaring putten. De training stond voorop. Niemand heeft ons ooit een omgekeerde stoot zien geven. Hoe moet je dat echt laten lijken.

Emma Thomas: Hij had ongelooflijk complexe vechtsequenties. We hebben hem absoluut tot het uiterste gedreven.

John David Washington: Het was intens. Dat was zo spannend. Deze bewegingen hebben we nog nooit eerder gezien. Ik bedoel deze stuntmannen die al een hele tijd niets anders doen, ook zij waren aan het leren. Dat was de leuke uitdaging van dit alles.

[00:01:48] Filmfragment


Filmfragment - Neil: Maar ik heb teveel gezien.
Filmfragment - The Protagonist: Ik zou proberen bij te blijven.

Hoyte van Hoytema: Dit is mijn derde film met Chris Nolan. Je realiseert je een beetje als je het leest, oh hoe gaan we dit doen. Omdat hij dit echt zal willen en doen.

Thomas Hayslip: Chris is echt geweldig. Hij wil het echt. Hij wil het in de camera. Hij wil geen CGI doen.

Himesh Patel: Ik heb nergens een groene scherm gezien. We doen alles in de camera.

Nathan Crowley: Onze methoden van visuele effecten is proberen alles zonder hen te doen.

John David Washington: Het is net als documentaire, alles is praktisch, alles bestaat echt. Het pompt je gewoon op om dat te weten en het is buitengewoon nuttig. Zeer fijn voor de acteurs.

Christopher Nolan: Het publiek is zich er altijd bewust van het verschil tussen dingen die geanimeerd zijn en iets dat echt is gefilmd.

Emma Thomas: We nemen altijd de benadering dat als het mogelijk is, plaatsen we de acteurs in een echte omgeving.

John David Washington: Ik wilde graag de stunts doen, ik deed het voor het team, omdat het de film alleen maar ten goede komt.

Hoyte van Hoytema: Iedereen was overweldigd door het enthousiasme van John Davis. De lichamelijkheid van die man is niet van deze wereld.

Christopher Nolan: Als we niet zo'n vaardige en energieke acteur hadden gehad, zouden die dingen niet in de camera kunnen doen.

John David Washington: Chris na een van de vergaderingen zei: „Het wordt moeilijk” Zo zei hij dat en ik moest lachen, maar maanden later weet je het. „Je had gelijk Sir, het was heel zwaar”.

Hoyte van Hoytema: Chris zet altijd een toon neer, hij zet de toon voor mij en voor de acteurs. De acteur op de Chris Nolan-set maakt gewoon deel uit van de crew.

Kenneth Branagh: Je voelt dat er iemand is die het verhaal op deze manier vertelt, want dat is wat hij hartstochtelijk gelooft.

Dimple Kapadia: Deze man heeft ons nodig. Ik weet niet hoe hij het doet. Hij is daar. Zijn betrokkenheid is meer dan honderd procent.

John David Washington: Hij houdt er echt van. Hij kan gewoon blijven filmen, regen valt en hij houdt ervan.

Robert Pattinson: Je durft echt niet ergens over te klagen. Dat was een goede zet van hem.

John David Washington: Het is besmettelijk je kunt niet anders dan door willen gaan. Geef ons je.

[00:04:00] Still-foto Christopher Nolan op de set.


Christopher Nolan: Bij elke film probeer je jezelf uit te dagen omdat je iets nieuws aan het publiek wil geven. Dat doe je door voort te bouwen op wat je in het verleden hebt gedaan.

Hoyte van Hoytema: Bij elke productie gaan we een stap verder en elke productie heeft steeds meer sequenties die we kiezen om in ​​IMAX te schieten.

Emma Thomas: Ze zijn een soort werkpaard voor ons, wat erg grappig is, want toen we ermee begonnen te filmen, was het zo'n gedoe.

Robert Pattinson: Het is een zeer imposante camera die zeer voornaam aanvoelt. IMAX zorgt voor een mooie druk.

Himesh Patel: Het zorgt ervoor dat je je beste spel snel laat zien, omdat je weet dat deze film een ​​zeer kostbaar is.

[00:04:42] Filmfragment


Filmfragment - Laura: Zoals ik het begrijp. Proberen we Wereldoorlog 3 te voorkomen.
Filmfragment - The Protagonist: Kijk ik nu naar Armageddon?
Filmfragment - Laura: Iets ergers.

Christopher Nolan: De internationale component is een heel belangrijk onderdeel, omdat het echt gaat om een dreiging op wereldschaal.

Emma Thomas: Chris heeft zich deze film altijd voorgesteld als een soort actie-epos over de hele wereld. En de beste manier om dat te doen is natuurlijk door zelf te reizen.

Nathan Crowley: Het speelt zeker in op het soort bereik van de film en het vergroot het canvas.

Thomas Hayslip: We gingen naar plaatsen tijdens de drukste momenten van de zomer in Amalfi, het moessonseizoen in India.

Emma Thomas: Het voorbereiden van deze film was echt ingewikkeld omdat we vanuit L.A. werkten gevesigd en plannen maakten voor al deze enorme actiescènes over de hele wereld.

[00:05:30] Filmfragment


We sloten drie weken lang een snelweg van acht kilometer met honderden en honderden figuranten, auto's en stuntmannen die erop reden en geweldige actie deden.

John David Washington: Dit was een primeur voor mij. Zullen we dit
ooit in het echt kunnen doen? Een hele snelweg afsluiten, dat geeft de omvang ervan.

Hoyte van Hoytema: Je weet uiteindelijk dat wat het publiek ziet, gefragmenteerd is, of een shot is. Maar je filmt een realiteit en je wilt dat ze daarin geloven. Op die manier helpen echte locaties altijd.

Elizabeth Debicki: Om echt in het ding te zijn, om de dingen fysiek
te voelen. Je voelt de dingen om je heen bewegen, of de boot voelen schudden.
Het voelt gewoon organisch de waarheid van een uitvoering.

Kenneth Branagh: Uiteindelijk gaat het bij hem om: hoe maak je een geweldige bioscoopervaring. Vertel niet alleen verhalen en beelden, maar hoe maak je de echte bioscoopervaring.

Aaron Taylor-Johnson: Ja, je zou India kunnen recreëren op een soundstage, of Londen op een soundstage, maar je gaat niet de essentie of de authenticiteit vastleggen.

John David Washington: Door echt op die locaties te zijn, ervaart het publiek dat ook.
Ze zullen merken dat het geen groene scherm is en ze zullen er versteld van staan.

[00:06:45] Filmfragment


Filmfragment - The Protagonist: Je wilt een vliegtuig laten
crashen.

Filmfragment - Neil: Maar niet vanuit de lucht. Dat is zo dramatisch.

Christopher Nolan: De vliegtuigcrash, we moesten proberen het op een of andere manier echt in de camera te doen.

Emma Thomas: Het las op de pagina als de meest opwindende scène en ik krabde absoluut mijn hoofd over hoe we het zouden klaar spelen.

Thomas Hayslip: Een van de eerste dingen die ik Chris vroeg, was hoe groot wil je het vliegtuig hebben. Hij lachte en ik zei: “Ik denk dat ik een echte vliegtuig kan krijgen.

Himesh Patel: Als je een vliegtuig als dit ziet, realiseer je je eigenlijk waar we allemaal in de wind mee vliegen als we op reis gaan. Deze dingen zijn enorm en we denken de omvang ervan te begrijpen als we gewoon via de loopplank naar binnen lopen.

Emma Thomas: Er was een enorme hoeveelheid voorbereiding die aan deze scenes vooraf gingen, omdat we aan het filmen waren op een in bedrijf zijnde luchthaven en ze traditioneel niet echt bezig zijn met het laten neerstorten van vliegtuigen.

John David Washington: Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen. Alsof ze dit ding in dat gebouw laten crashen.

Robert Pattinson: Veel van deze scenes lees in het script en je denkt gewoon dat hij cool zou zijn in een film. Dan kom je op de set en denk ja, we hebben een 747 die tegen een gebouw botst: zo krijgen we het voor elkaar dat de 747 crasht in een gebouw. Het voelt heel erg echt omdat het ook echt is.

[00:08:00] Filmfragment


Filmfragment - Laura: Probeer het niet te begrijpen, voel het.

Christopher Nolan: Met Tenet probeer het publiek een reden te geven om zich opnieuw met actiefilms te gaan verhouden. Zodat ze een hetzelfde gevoel van opwinding krijgen dat ik had toen ik als kind naar de eerste spionagefilm keek.

Hoyte van Hoytema: Ik hoop dat dit mensen een soort ultieme filmische ervaring geeft.

Je hebt het gevoel dat je door verhaal bent geleid en je voelt onderdeel van het verhaal.

Dimple Kapadia: Wat ik voel bij zijn films is dat je wordt gewoon naar een andere wereld getransporteerd? En dat is wat cinema voor mij is. Het moet je vervoeren, het moet groter zijn dan het leven.

Robert Pattinson: Het is wat niemand ooit heeft gedaan. Niemand doet dit. En ik denk hierna ook niemand.

Elizabeth Debicki: Niemand doet Chris nat, Een episch verhaal dit creëren over overleven met erin een rode draad verweven van een ongelooflijk menselijk verhaal.

John David Washington: Ik denk dat je Christopher Nolan geïnspireerd ziet. Je gaat een ervaring binnen die je nog nooit eerder in de bioscoop hebt gehad.

Kenneth Branagh: Het is een zeer berekend, nauwkeurig gecontroleerd, verbazingwekkend verhaal. Dat is ook zo volledig uit de hand gelopen. Als je eenmaal op de rit van Tenet bent, zul je je stoelen echt moeten vasthouden.

[00:09:25] Filmfragment


Filmfragment - Sator: Hoe zou je willen sterven?
Filmfragment - The Protagonist: Oud
Filmfragment - Sator: Je hebt het verkeerde beroep gekozen.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.