compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 18 6-5 t/m 12-5
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > Nieuwe festival Aziatische cinema

Nieuwe festival Aziatische cinema

Belgische festival zet onbekend Taiwanese films uit de jaren in de schijnwerpers

Het nieuwe festival voor Aziatische cinema Electric Shadows lanceert het online evenement ‘Voices of Youth. Unseen Taiwanese films of the 1960s’ — een selectie Taiwanese films uit de jaren zestig recent herontdekt. Van 15 tot 21 april 2021.

Nieuwe festival Aziatische cinema

Nieuwe festival Aziatische cinema

We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

De twee lange speelfilms "I Didn’t Dare to Tell You" (1969) en "The End of the Track" (1970) zijn vroege werken van Mou Tun-fei. Deze in China geboren cineast vluchtte met zijn familie in 1949 naar Taiwan, waar toen de martial law werd ingevoerd die tot 1987 zou gelden. Mou zou vooral bekend raken met controversiële shockers als "Men Behind the Sun" (1988), een weergave van de Japanse oorlogsmisdaden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Jaren voor hij in zee ging met de beroemde Shaw Brothers uit Hongkong en naam maakte als exploitationcineast – een kwalificatie die hij zelf verachtte – begon Mou als assistent-regisseur bij zijn mentor Pai Ching-jui. Van hem heeft Electric Shadows de korte film "A Morning in Taipei" (1964) uitgekozen, die Pai maakte kort na zijn terugkeer uit Italië. Daar raakte hij tijdens zijn filmstudies vertrouwd met het Italiaanse neorealisme, kennis die hij doorgaf aan Mou. Deze invloed is vooral te merken in diens "I Didn’t Dare to Tell You" en "The End of the Track".

De Chinese nationale overheid die Taiwan toen regeerde verbood echter beide films. Mous door vormexperiment en sociale thema’s aangedreven realisme botste met het officiële ‘gezonde realisme’ dat optimistische melodrama’s propageerde. Zijn debuut werd waarschijnlijk geamputeerd door de censor en volgens Mou vond die vervolgens dat de neerslachtige toon van zijn tweede film de jeugd zou schaden. Al speelde wellicht ook de aandacht voor queer thema’s een rol.

"The End of the Track" gaat vergezeld van de korte film Run (1966) van de schilder Han Hsiang-ning, die samen met andere tijdgenoten enkele jaren geleden een rol speelde in het boven water krijgen van undergroundfilms uit de jaren zestig die vaak pas na hun recente restauratie voor het eerst te zien zijn. Die zoektocht was deel van ‘Imagining the Avant-garde: Film Experiments of the 1960s’, een programma samengesteld door Taiwan International Documentary Festival.

De twee programmablokken van ‘Voices of Youth. Unseen Taiwanese films of the 1960s’ zullen worden ingeleid door Victor Fan, professor aan King’s College London en gespecialiseerd in film uit China en Hongkong.

Op zaterdag 17 april geeft Wafa Ghermani, kenner van de Taiwanese film, de lezing ‘Mou Tun-fei and his exceptional position in Taiwan film history’, gevolgd door een live Q&A met beide sprekers.

‘Voices of Youth’ is het eerste publieke evenement van Electric Shadows, een nieuw festival in Antwerpen dat zowel historische als hedendaagse Aziatische filmcultuur wil verkennen.

Dit online evenement is een samenwerking tussen Electric Shadows, De Cinema en Taiwan Film and Audiovisual Institute, met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds. De filmprogramma’s zijn in heel Europa gratis te bekijken. De lezing en de Q&A zijn wereldwijd toegankelijk.


Links:
  1. De Cinema (België)
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.