Home > Filmnieuws > Recensie 'Jumanji: Welcome to the Jungle'.
****0

Recensie 'Jumanji: Welcome to the Jungle'.

Gamen voor je leven in de diepe jungle

'Jumanji: Welcome to the Jungle' heet je welkom in een hyperrealistisch computerspel, waarin 'game over' ook echt je einde betekent. Met vier typische middelbareschooltypetjes die elkaar met andere ogen leren bekijken in een spectaculaire 'open world'-omgeving.

Kevin Hart, Karen Gillan, Dwayne Johnson en Jack Black proberen te overleven in het spel.

Een remake van Jumanji, de film uit 1995 over het magische bordspel dat spelers opzuigt in een toverwereld, is dat wel nodig? Nee! riep filmminnend internet massaal, toen Sony in 2015 deze plannen bekendmaakte. Vooral omdat Robin Williams, de ster uit de eerste versie, pas een jaar dood was. Heiligschennis!

Gelukkig voor de fans is Jumanji: Welcome to the Jungle van regisseur Jake Kasdan geen echte remake geworden, maar een soort van vervolg. De film speelt zich twintig jaar na het eerste deel af, waarbij het antieke, magische bordspel zichzelf inmiddels in een aftandse spelcomputer heeft veranderd, om toch een beetje met de tijd mee te gaan. De rol van Robin Williams bestaat in deze nieuwe film niet, dus kan ook geen acteur diens herinnering bezoedelen. In plaats daarvan spelen vier sterren in de film. Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan: allemaal acteurs die op hun eigen manier grappig zijn en in de verste verte niet op Robin Williams lijken.

Breakfast Club
Als je niet beter zou weten, zou je aan het begin van de film denken dat je naar een remake van de romantische scholierencomedy The Breakfast Club uit 1985 zit te kijken. Vier tieners met verschillende achtergronden en van verschillende populariteit moeten allemaal op dezelfde middag nablijven. Maar al snel neemt de film een radicaal andere afslag, als één van de leerlingen een oude spelcomputer vindt. De computernerd van het stel sluit deze aan op een oude televisie. Elk van de nablijvers kiest een personage, maar zodra ze het spel beginnen, gebeurt het: ze worden met huid en haar opgezogen in Jumanji.

In het spel blijken de vier scholieren te zijn veranderd in de vier gamekarakters die ze zojuist hebben gekozen. Computernerd Spencer is veranderd in de onverslaanbare spierkolos Dr. Bravestone (Dwayne Johnson), de stoere atleet Fridge in het opdondertje Mouse Finbar (Kevin Hart), de brutale, maar timide Martha in de knappe roodharige vechtvamp Ruby Roundhouse (Karen Gillan) en – het allerlolligst – de ijdele, smartphoneverslaafde selfiemaker Bethany in de corpulente cartograaf van middelbare leeftijd Dr. Oberon (Jack Black). Samen moeten ze het doel van Jumanji achterhalen en het spel winnen. En overleven. Het blijkt dat ze ieder maar drie levens hebben. Wat gebeurt er als die op zijn?

Likkebaardend
De metamorfose van de vier tieners leidt tot allerlei grappige situaties. Als ze de schok dat ze is veranderd in Dr. Oberon te boven is gekomen, blijkt Bethany bijvoorbeeld helemaal wild te zijn van haar nieuwe 'aanhangsel' en het gemak en de vele voordelen van dit lichaamsdeel. Jack Black speelt deze scène overtuigend. Ook is hij geloofwaardig als hij likkebaardend naar het gespierde lichaam van Dr. Bravestone kijkt, of als hij de onervaren Martha (die in sexy Ruby Roundhouse is veranderd) leert flirten, sexy lopen en haar lichaam gebruiken om op wacht staande soldaten te verleiden.

Ook Dwayne Johnson is overtuigend en humoristisch. In Jumanji: Welcome to the Jungle geloof je – mede dankzij Johnsons gevoelige ogen – echt dat er een nerveuze, tengere nerd in zijn lichaam zit. Helemaal als een verrassing komt dit niet. 'The Rock' liet al eerder zien dat hij zichzelf als spierkolos niet al te serieus neemt in de bodybuildersfilm Pain and Gain.

Game Over
Voor gamers is de film heel herkenbaar. Zo zijn er spelpersonages die steeds dezelfde zinnen blijven herhalen omdat je ze niet de juiste input hebt gegeven. En uiteraard zit de film vol met waanzinnige, zwaar overdreven actie. Dollemansvluchten in helikopters, woest briesende nijlpaarden, stampende kuddes neushoorns, dansvechtscènes, ronkende motoren: het is een waar spektakel.

Dit is een avonturenfilm voor mensen die zin hebben in licht vertier. Je moet ervoor in de stemming zijn, maar als je dat bent, is het zeer vermakelijk. Een punt van kritiek is dat de personages een beetje clichématig zijn, in de zin dat ze allemaal typische Amerikaanse middelbare-school-stereotypen zijn. De verhaallijnen van de nerd, populaire pester, schoonheidskoningin en sarcastisch muurbloempje zijn bovendien behoorlijk voorspelbaar. Is dat heel erg? Nee, want de humor en de actie zijn voldoende om de zwakke punten meer dan goed te maken.

Jumanji: Welcome to the Jungle gaat speels om met de vragen: wat zou je doen als je de kans kreeg om iets heel anders te zijn? Wie zijn we eigenlijk echt? Misschien is het antwoord wel: al ben je een binnenzittende nerd, als je maar het juiste karakter hebt en genoeg oefent in computerspelletjes, word je vanzelf een held. Maar dan moet je natuurlijk wel in een computerspel worden opgezogen...

Waardering: 4 uit 5 sterren.