Home > Filmnieuws > Recensie Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge
**1/200
Waardering 2.5/5

Recensie Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge

'Voer voor de fans'

Het is inmiddels zes jaar geleden dat er een Pirates of the Caribbean-film in de bioscoop te zien was. In het vijfde deel kunnen we eindelijk Jack Sparrow weer op het witte doek bewonderen.

De eerste film, "Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl" uit 2003, was een enorme onverwachte filmhit. De film mengde op unieke wijze spanning, humor en actie. De kracht van de film zat hem vooral in het feit dat het simpelweg uitstekend vermaak was. De film leek zichzelf niet te serieus te nemen en dat werkte. Ook maakte we voor het eerst kennis met Jack Sparrow, gespeeld door Johnny Depp. Zijn piraat was geen actieheld maar een ietwat feminiene dronken hippie die zelf ook niet wist wat hem overkwam.

De vervolgfilms die de film kreeg leken bij elke poging steeds verder in de schaduw te staan van het eerste deel. De films leken steeds langer te gaan duren en zaten steeds meer propvol allerlei subplotjes waarbij er geen touw meer aan vast viel te knopen.

Johnny Depp en nieuwkomer Kaya Scodelario (c) Disney

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge lijkt in zijn verhaal een nieuwe start te willen maken. Er zijn twee nieuwe personages: Henry Turner (Brenton Thwaites) , de zoon van Elisabeth Swann en Will Turner en Carina Smyth (Kaya Scodelario), een wees die voor heks wordt aangezien simpelweg omdat ze slim is. Net als Jack Sparrow zelf zijn ze alledrie op zoek naar de Tand van Poseidon, een voorwerp dat de vloeken van de zee kan opheffen. De vloek die Jack achtervolgt heet Salazar: een dode zeeman gespeeld door Javier Bardem met zijn eveneens dode bemanning. Wat er vanaf dat moment gebeurt laat zich raden: de Tand moet worden gevonden maar niet zonder dat Salazar, de Britten of Hector Barbossa daar een stokje voor steken.

Er is ondertussen een hoop gezegd en geschreven over Johnny Depp. Zijn hoogtijdagen lijken achter hem te liggen: films floppen en hij krijgt slechte recensies. In deze film speelt hij Jack Sparrow met zijn bekende flair met de glans lijkt er inmiddels wel een beetje vanaf. Daarbij krijgt hij te maken met niet al te beste grappen uit het scenario. Zo wordt hij gedwongen om te trouwen met een lelijke dikke vrouw, dat werk.

Nieuwkomer Henry Turner kan ook niet veel potten breken: zijn personage lijkt een vlakke kopie van zijn vader Will Turner en de chemie met Carina ontbreekt. Carina is samen met Geoffrey Rush als Barbossa het lichtpuntje van deze film.

Pirates of the Caribbean is gebaseerd op een achtbaanrit in een Disney-park. Het is dan ook het beste om Salazar's Revenge zo te ondergaan: er valt qua actie en spanning gelukkig genoeg te genieten. Het vijfde deel van de filmserie zal dan ook voor de echte fans weer een feest der herkenning zijn.