compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 42 17-10 t/m 23-10
WEB | mobiel
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > Speciale editie van Amsterdamned 2019

Speciale editie van Amsterdamned 2019

11-10-2019 Vrijdag 25 oktober is het Amsterdamse Kriterion het toneel voor de de 4de editie van genrefilmfestival Amsterdamned. Op het programma staan vijf nieuwe en oudere films in de genres horror, fantasy, sciencefiction, alsmede vijf korte films van Dick Maas.

Delen op facebook

Amsterdamned is door Mr. Horror Jan Doense in het leven geroepen als eerbetoon aan Neerlands enige echte genrefilmmaker, Dick Maas. In afgelopen jaren opende het minifestival van de fantastische film met vertoningen van lange speelfilms van Dick Maas.

Dit jaar is Amsterdamned door een samenloop van omstandigheden een ‘special edition’ van één dag met vijf lange speelfilms en evenzoveel korte films van Dick Maas.

PROGRAMMA
15.00, THE ROAD MOVIE - Vooraf: ADELBERT

17.00, THE GANGSTER, THE COP, THE DEVIL - Vooraf: AMSTERDAMNED

19.30, BUMPERKLEEF - Vooraf: LONG DISTANCE

22.00, DEERSKIN - Vooraf: PICNICK

24.00, RE-ANIMATOR - Vooraf: WHEN THE LADY SMILES

KORTE FILMS VAN DICK MAAS
ADELBERT (1977)
De afstudeerfilm van Dick Maas gaat over een man die steeds opnieuw tevergeefs probeert om zelfmoord te plegen. Een morbide satire waarin Maas’ naar eigen zeggen ging voor Superfly-sfeer.

AMSTERDAMNED (1988)
Dick Maas regisseerde zelf de videoclip bij het titelnummer van zijn horrorthriller Amsterdamned uit 1988, waarbij beelden van de zingende zussen in een studiodecortje speels worden doorsneden met shots uit de film.

LONG DISTANCE (2003)
De kleine Lisette wordt gebeld door haar vader die dringend haar moeder wil spreken. Maas schreef het script voor deze korte film in één middag.

PICKNICK (1977)
Zwartkomisch kortje van Dick Maas waarin een man probeert om tijdens een picknick van zijn blinde echtgenote af te komen.

WHEN THE LADY SMILES (1984)
Ook al had je weinig op met de rock van Golden Earring, deze videoclip van Dick Maas keek je destijds helemaal uit, elke keer opnieuw. Als je het geluk had de volledige, ongecensureerde versie te zien. Die draait uiteraard op Amsterdamned.


HOOFDFILMS
THE ROAD MOVIE
Regie: Dmitrii Kalashnikov (Wit-Rusland, 2016)
The Road Movie schetst een beeld van Rusland anno nu, een land waar chaos en gekte regeren. Het bijzondere is dat de film volledig bestaat uit beelden van dashcams, zonder commentaar achter elkaar gemonteerd, zo nu en dan onderbroken door een onheilspellende titelkaart. Een automobilist die dwars door een bosbrand rijdt. Een naakte vrouw die een ritje meepikt op een motorkap. Een boze weggebruiker die een vuurwapen uit zijn kofferbak haalt en begint te schieten. Dat is slechts een handjevol voorbeelden van de rariteiten die The Road Movie in petto heeft. Gekker en verontrustender dan menig genrefilm, en met de akelige en onmiskenbare aantrekkingskracht van een sensationele catastrofe.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nzIUh3BR_3g

THE GANGSTER, THE COP, THE DEVIL
Regie: Won-Tae Lee (Zuid-Korea, 2019)
Voor een lekkere nasty thriller moet je in Zuid-Korea wezen. Zo ook deze, waarin een jonge, agressieve rechercheur een gelegenheidsverbond sluit met een gangsterbaas (gespeeld door de breedgeschouderde Dong-seok Ma uit Train to Busan) om een seriemoordenaar te pakken. Die killer heeft een bizarre modus operandi: hij knalt achterop de bumper van zijn slachtoffer en als die uitstapt, steekt hij hem dood. Dat probeert hij ook bij de gangsterbaas, maar die overleeft de aanslag en opent een klopjacht. The Gangster, The Cop, The Devil heeft meer humor dan vergelijkbare thrillers uit Zuid-Korea, zoals The Chaser en I Saw the Devil, maar ook een vergelijkbaar smerig randje.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=_96SVqqFltA

BUMPERKLEEF
Regie: Lodewijk Crijns (Nederland, 2019)
Een horrorfilm over een maniak die op de linkerbaan blijft rijden om automobilisten uit de tent te lokken. Dat roept natuurlijk een vergelijking op met Steven Spielbergs Duel. Er zijn echter verschillen. Zo Amerikaans als Duel is, met zijn weidse landschappen en stoffige wegen, zo Hollands is Bumperkleef. Nog een verschil: Bumperkleef neemt een afslag die Spielberg nooit durfde te nemen, regelrecht naar Sickoville. Deze film van Lodewijk Crijns spaart niemand, kinderen en bejaarden incluis. De grootste overeenkomst met Duel dan? Dat is niet die autoweg, maar het feit dat we bij beide films een regisseur aan het werk zien die zijn vak vreselijk goed beheerst. Volgens Mr. Horror is Bumperkleef dan ook de beste Nederlandse film sinds jaren.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=0j9EL_bw6Kc

DEERSKIN
Regie: Quentin Dupieux (Frankrijk, 2019)
Georges is een man van middelbare leeftijd met een curieuze fetisj: hij kickt op kleren van hertenleer. Nu zijn vrouw hem heeft verlaten, besluit hij eindelijk serieus werk te maken van zijn rare afwijking. Misschien moet hij er zelfs een film over maken! Deerskin begint als een droogkomisch, absurdistisch verhaal maar onthult stukje bij beetje de totale krankzinnigheid van zijn hoofdpersonage. Net wanneer je denkt dat de film niet gekker kan worden, neemt het verhaal een onverwachte, bloederige wending, waarmee deze film van Quentin Dupieux (Rubber, Wrong) zich uiteindelijk heel overtuigend op horrorterrein begeeft.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=0j9EL_bw6Kc

RE-ANIMATOR
Regie: Stuart Gordon (VS, 1985)
Geen betere midnight movie dan dit debuut van Stuart Gordon (regie) en Brian Yuzna (productie). Een H.P. Lovecraft-verfilming die het aandurft om de onbeschrijfelijke gruwelen uit het universum van de schrijver vol in de schijnwerpers te zetten en er hard om te lachen. De lach van een krankzinnige, dat wel. Voor horrorliefhebbers die opgroeiden in het VHS-tijdperk van de jaren tachtig en begin jaren negentig is deze horrorkomedie nog steeds een mijlpaal, in dezelfde categorie als Sam Raimi’s Evil Dead II en Peter Jacksons Braindead. De 35 mm print die tijdens Amsterdamned wordt gedraaid, komt uit de persoonlijke collectie van Mr. Horror en was ooit een cadeautje van Brian Yuzna himself.
Trailer:



Kaarten zijn verkrijgbaar via kriterion.nl en aan de kassa van Kriterion.
Losse kaarten € 10,-. Dagkaarten (5 films): € 40,-
Cineville pashouders hebben gratis toegang.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.