Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 28 12-7 t/m 18-7
WEB | mobiel
Redbad - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Spectre houdt de Bond-traditie in stand
Interview

Spectre houdt de Bond-traditie in stand

23-10-2015 James Bond mag dan in Spectre naar exotische locaties afreizen, dat kan BiosAgenda ook. We pakten het vliegtuig naar het Mexicaanse Cancun, waar we oog in oog kwamen te staan met de makers en acteurs van alweer het 24e Bond-avontuur.

Daniel Craig als James Bond

Daniel Craig als James Bond

Sam Mendes, na Skyfall heb je gezegd niet meer een Bond-film te willen regisseren. Wat trok je over de streep?

Sam Mendes: De producenten hadden gezegd dat we zes maanden na Skyfall de voorbereidingen wilden gaan doen voor een nieuw deel. Dat vond ik een te korte periode om mezelf weer op te laden. Ik werkte op dat moment ook in het theater en ik vond het gewoonweg te snel. Ik kon in zo’n periode niet mijn hoofd in het Bond-universum krijgen. Ik had geen idee wat ik nog met de franchise kon doen. Ik had het gevoel dat ik al mijn ideeën in de vorige film had gestopt.
Ik vond Skyfall ook wat duister; dat lag ook aan de locaties. Dat is in dit deel niet. Spectre heeft een verscheidenheid aan tonen. Meer actie, maar ook meer plezier. Uiteindelijk trok het verhaal me over de streep.

Bondfilms staan bekend om hun openingsscènes. Ditmaal vindt er een chase plaats in Mexico-stad tijdens de Dag der Doden-viering. Hoe intens ging het eraan toe?

Sam Mendes: Het was behoorlijk enerverend. We wilden dat het er totaal anders aan toe zou gaan dan in Skyfall. Die openingssequentie was behoorlijk lineair door verschillende locaties en op volle snelheid. Maar in Spectre wilden we het publiek meteen meesleuren in een bedrukkende atmosfeer. Je voelt nu veel meer de ziel van de stad, de mensen, de architectuur, het geluid en licht van Mexico-stad. De lokale bevolking had flink uitgepakt met kostuums en maskers. Dat hadden we zelf nooit kunnen verzinnen. Dat is deel van hun cultuur. Dit is het mooie van een Bond-film. Het neemt je mee naar plekken waar andere films niet komen.

Sinds de jaren zestig zijn zulke actiescènes al deel van James Bond-films. Maar Hollywood heeft een inhaalrace gedaan. Met de actie uit de Bourne-serie werd de lat hoger gelegd.

Daniel Craig: We moeten gewoon beter zijn dan anderen. De James Bond-traditie houden we in stand. We proberen alle stunts lijflijk uit te voeren. En als dat echt niet kan, dan gebruiken we spaarzaam CGI.

Sam Mendes: Het publiek voelt meteen of ze échte actie zien of uit de computer. Ik vind het wel een gevaar dat makers nu voor ‘grotere actie’ gaan. Dat is te gemakkelijk. Wij gaan voor ‘anders’, iets wat we nooit eerder gezien hebben. Maar de sleutel van iedere actiescène is dat het in dienst van het verhaal en de personages staat. Ikzelf geloof ook erg in parallelle actie, in plaats van het vastzitten in een lineaire achtervolging. Het is mooier als er verschillende mensen zich tegelijkertijd door verschillende actiesequenties bewegen.

Ook een traditie: de Bondgirls. Laten we het eens over de dames hebben: Monica Bellucci en Léa Seydoux

Sam Mendes: Ja, het is eigenlijk altijd een traditie geweest om Bondmeisjes te ‘ontdekken’. Ditmaal hebben we het anders gedaan. Voor de Bondgirls in Spectre hadden we actrices nodig met kracht, precisie, gevoeligheid en ervaring. We gingen voor een oudere Bond-dame met Monica. We zijn erg blij met Monica en Lea. Hun rollen zijn erg zwaar en ik ben trots op ze.

Waarom denk je dat de Bond-serie zo succesvol is?

Ralph Fiennes: Ik weet nog goed toen ik mijn eerste James Bond-film zag. Ik was negen en mijn vader had me meegenomen naar de bios. Ik voelde op die leeftijd al de spanning, maar ook de sexy sfeer. Mijn moeder was er niet zo blij mee dat ik mijn vader vervolgens vroeg om Ian Fleming’s boeken voor te lezen.
Maar je vraagt naar het succes..Ik denk dat Bond zich altijd aanpast aan de tijd en actuele ontwikkelingen aansnijdt. Er is altijd een knipoog naar politici en mode van de desbetreffende periodes. En er is altijd een spitsheid in de humor. En de producenten houden ook in de gaten wat er speelt in cinema, waar het publiek behoefte aan heeft.

Naomie Harris: Ik kan met name zeggen waarom de laatste Bonds zo goed werken: door Daniel Craig. Serieus, hij legt zoveel gevoel in zijn rol. Ik heb gewoonweg gehuild bij Casino Royale. En mijn vrienden ook.
Nog een reden? De vrouwen! De Bondgirls krijgen nu echt veel meer diepgang. Dat de makers ditmaal voor een oudere Bondgirl hebben gekozen, zegt al genoeg. En van mijn personage Moneypenny hebben ze een kick-ass vrouw gemaakt, die in het veld mag opereren. Dit is precies wat het publiek van nu wil.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.