compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 21 21-5 t/m 27-5
Film van de week!
MENU
Home > Filmnieuws > STOP FILMING US Wint DMMAward

STOP FILMING US Wint DMMAward

Stop Filming Us van Joris Postema heeft de Dutch Movies Matter Award gewonnen en gaat alsnog in release. Vanaf 2 april is de film exclusief online te zien bij Picl en Vitamine Cineville, Pathé Thuis en andere VoD aanbieders volgen 16 april.

Still uit Stop Filming Us © 2020 DOXY Films

Still uit Stop Filming Us © 2020 DOXY Films

We hebben na 25 jaar helaas je hulp nodig!

Dank voor je hulp.

Kan een westerse filmmaker iets van waarheid vangen over Congo? Of veroorzaken westerse ‘goede bedoelingen’ alleen maar schade en frustratie? Aan de hand van drie jonge kunstenaars uit Goma die zich verzetten tegen eenzijdige westerse beeldvorming, probeert Joris Postema de vooroordelen te ontdekken die hen en ons in de greep houden. Ook ontstaan vragen over het perspectief van de film zelf: Is een witte regisseur in staat om een film te maken over Congolese beeldvorming, of wordt het toch vooral een verhaal uit zijn eigen westerse koker?

STOP FILMING US zou in de bioscoop te zien zijn. Het is een beetje ironisch om deze mooie prijs te winnen met een film over beeldvorming en perspectief zonder gezien te worden. Daarom heeft Doxy Films besloten de film online uit te brengen.

Als de omstandigheden het toelaten reist de film vanaf 30 juni – Onafhankelijkheidsdag van de Democratische Republiek Congo - in de vorm van speciale vertoningen gecombineerd met discussies door het land, en zal op die manier alsnog op het grote doek te zien zijn, zoals bijvoorbeeld op het iAfrica Film Festival en in het Afrika Museum.

De jury van het Movies That Matter Festival noemt de film “een belangrijke bijdrage aan de cruciale discussie over het westerse filmmaken en neokolonialisme op het Afrikaanse continent”. Uit het juryrapport: “Prachtige beelden en boeiende dialogen hebben gezorgd voor een frisse benadering van een lasting onderwerp. Als publiek maken we deel uit van het filmproces zelf. We volgen de denkprocessen van de filmmaker, die consequent niet alleen probeert op zichzelf te reflecteren en een eerlijke dialoog aan te gaan met de hoofdrolspelers, maar er ook voor zorgt dat ze keuzevrijheid hebben bij het vertellen van hun verhalen.”





Janneke Doolaard van Doxy Films: “Met deze release appelleren we aan de wens om onze relatie met landen als Congo aan te passen – afgezet tegen (groeiend) Afrikaans zelfbewustzijn: Kom ons niet helpen of vertellen hoe we moeten leven! De inzet is balans in de relatie en wederzijds respect. We zetten ook in op de discussie over nut en noodzaak van ontwikkelingshulp. Er zijn felle voor- en tegenstanders. Kwesties als ‘In hoeverre is ontwikkelingshulp een nieuwe vorm van kolonisatie?’ kunnen inzet zijn van (online) discussie of debat.”



Joris Postema (1973) maakt in 2013 zijn debuut met de documentaire FC Rwanda (IDFA) die de hele wereld over gaat, van Ivoorkust tot Denemarken en van Canada tot Italië. Joris graaft in zijn documentaires naar verhalen die verborgen liggen onder de oppervlakte. DOXY produceert ook DE ERFENIS (IDFA), die in 2016 een bioscooprelease beleeft, en Vrienten & Vrienten in: BASMANNEN die in 2019 twee keer op NPO2 is uitgezonden.

Met STOP FILMING US wil Postema aanzetten tot reflectie, en misschien wel tot het herijken van onze verhouding met de bewoners van Afrika. “Het is actueel, het leeft enorm, maar men weet niet goed wat te doen, wordt er ongemakkelijk van of zelfs emotioneel.”

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.