Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 28 12-7 t/m 18-7
WEB | mobiel
Redbad - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Wedstrijdprogramma CinemAsia bekend

Wedstrijdprogramma CinemAsia bekend

11-1-2018 Acht films dingen mee voor Beste Film, Beste Regie en Beste Acteur tijdens de 11de editie van het Nederlandse pan-Aziatische film festival CinemAsia Film Festival.

De films in competitie tijdens CinemAsia

De films in competitie tijdens CinemAsia

De prijzen voor Beste Regie en Beste Acteur worden dit jaar voor het eerst uitgereikt. Het festival wil zo de creatieve excellentie van filmmakers eren en de grote poule van acteertalenten uit Azië meer bekendheid geven onder het Europese publiek.

Onder de artistieke leiding van Festival Directeur Maggie Lee worden dit jaar gerenommeerde en opkomende filmmakers voor het Competitie Programma uitgenodigd, die maximaal drie feature films gerealiseerd hebben. CinemAsia kiest er bewust voor om naast opkomende, onafhankelijke filmmakers ook makers van kwalitatief hoogwaardige mainstream films een platform te geven in het Competitie Programma. Individueel staan de films voor cinematografische en artistieke visie.

Jury

De jury is samengesteld uit bekende vertegenwoordigers van de Aziatische en Nederlandse film industrie, de winnaars van de competitie worden tijdens de afsluitingsceremonie op zondag 11 maart bekend gemaakt.
De acht competitie films komen dit jaar uit Hong Kong, Indonesië, Japan/Myanmar, Zuid-Korea, Taiwan, Thailand en de Filippijnen.
1. 1987: When the Day Comes van JANG Joon-hwan (Korea)
2. Bad Genius van Nattawut POONPIRIYA (Thailand)
3. The Great Buddha + van HUANG Hsin-Yao (Taiwan)
4. "In Your Dreams" van TAM Wai-Ching (Hong Kong)
5. "Passage of Life" van Akio FUJIMOTO (Japan)
6. "Please/Care" van Giancarlo ABRAHAN (Filippijnen)
7. Posesif van EDWIN (Indonesië)
8. The Seen and Unseen van Kamila ANDINI (Indonesië)

(Hieronder overgenomen beschrijving films uit persbericht:)

Overzicht van de competitie films 2018

1987: When the Day Comes van JANG Joon-hwan (Korea)

Op 14 januari 1987 laaide een nationaal opstand op tegen de dictatuur van Chun Doo-hwan door de dood van een student door marteling. Dit leidde tot een doorbraak voor het democratische verkiezingsproces. Deze film laat zien hoe mensen met de meest uiteenlopende achtergronden hebben bijgedragen aan dit cruciale keerpunt in de Koreaanse geschiedenis. JANG („Save the Green Planet“, 2003) bewijst hier een meesterlijke controle over verschillende verhaallijnen en presenteert een indrukwekkende epos over de kracht van het volk.

Bad Genius van Nattawut POONPIRIYA (Thailand)

Deze film revolutioneert het genre ‘jeugd-drama‘ en biedt meer spannende plots dan menig misdaadfilm uit Hollywood. In deze hoogst vermakelijke film staat een groep middelbare scholieren centraal met een grote kunde van examenfraude. In Thailand was deze film de kaskraker van 2017
en had een ongekend succes in China. BAD GENIUS won ook de prijs in de categorie Beste Film tijdens het New York Asian Film Festival, Beste Regie tijdens het Fantasia International Film Festival (Canada) en de Publieksprijs tijdens het Fukuoaka Asian Film Festival (Japan).

The Great Buddha+ van HUANG Hsin-Yao (Taiwan)

De klassieker Rear Window van Hitchcock krijgt een nieuw leven in de setting van een afgelegen Taiwanese provincie: een beveiliger en zijn luie vriend kijken ongeremd video’s van de dashboard- camera van hun baas en komen gevaarlijke geheimen op het spoor. Critici en filmliefhebbers riepen deze hilarische, sociaal scherpe satire op corruptie en armoede uit tot beste Taiwanese film van 2017. De film sleepte maar liefst 10 nominaties en 5 prijzen binnen tijdens het Golden Horse Film Festival, de meest prestigieuze film prijs voor Chinees-talige films.

In Your Dreams van Tam WAI-CHING (Hong Kong)

In the mood voor Wong Kar-wai? Tam Wai-Ching’s verhaal over een poëtische, zelf-kwellende en onvervulde liefde tussen een 16-jarige jongen en zijn klassenlerares herinnert aan de weelderige en sensuele beeldtaal van Wong Kar-wai. IN YOUR DREAMS zoomt in op het vrouwelijke perspectief van deze onvervulde liefde. Carina Lau vertolkt de vrouwelijke hoofdrol en is producent van de film. Lau is één van Hong Kong grootste film iconen en o.a. bekend voor haar rollen in drie films van Wong Kar-wai.

Passage of Life van Akio FUJIMOTO (Japan)

Een architect uit Myanmar verkiest Japan als adoptie land. Zijn bemoeiingen om de status van vluchteling te verkrijgen zijn vruchteloos en hij is gedwongen simpele klussen te doen om te overleven. Zijn vrouw besluit terug te gaan naar Yangon met hun twee zonen die in Japan geboren zijn. Voor de twee jongens bestaat echter geen twijfel: zij zijn Japanners. De terugkeer naar hun ‚vaderland‘ is een destructieve cultuur shock. Deze aangrijpende film die het ‚migrant zijn‘ uitlicht is zowel universeel als actueel. Hij won de prijs voor Beste Film tijdens het Asian Future section of Tokyo Film Festival en tijdens de Japan Foundation’s Spirit of Asia Award. Filmmaker Fujimoto Akio wordt vaker vergeleken met Koreeda Hirokazu („After the Storm 2016“ / „Our Little Sister“, 2015) vanwege zijn zachtaardige humanisme en zuivere documentaire stijl.

Please/Care van Giancarlo ABRAHAN (Filippijnen)

Met PLEASE/CARE won Giancarlo Abrahan de Grand Prize van de 2017 Cinema One Originals Film Festival (Fillipijnen). De film neemt het publiek mee op de reis van een 80-jarige vrouw in het leven van haar volwassen dochters en haar overpeinzingen om eindelijk van haar overspelige echtgenoot te scheiden. Naadloos worden familiare conflicten met humor en esprit verweven. Abrahan geldt als één van de meest stijlvolle opkomende auteur-regisseurs in de Filippijnen. Deze reputatie bekrachtigt hij ook in zijn tweede film PLEASE/CARE met visuele schoonheid en elegante adagio ritmes.

Posesif van EDWIN (Indonesië)

Een gedisciplineerde duik athlete uit het nationale team wordt smoorverliefd op een welgestelde klasgenoot. Maar diens passie voor haar wordt zo obsessief dat hij haar uiteindelijk van haar sociale omgeving isoleert. Deze donkere jeugd-romance licht geweld en controle in relaties uit. Edwin wordt binnen het internationale festival circuit geroemd om zijn prachtige, originele films. Met deze film maakt Edwin zijn succesvolle debuut in de commerciële film sector in Indonesië. POSESIF ontving de prijs voor Beste Regie en Beste Actrice (Putri Marino) tijdens het Indonesia Film Festival en de prijs voor Beste Film tijdens de Indonesian Competition at Jogja-NETPAC Asian Film Festival 2017.

The Seen and Unseen van Kamila ANDINI (Indonesië)

THE SEEN AND UNSEEN onderzoekt de mysterieuze symbiose tussen tweelingen. De film laat zien wat de 10-jarige Tantri doorleeft als haar broertje Tantra in het ziekenhuis wordt opgenomen.

Dit is een van de mooiste en indrukwekkendste Aziatische films van 2017: de psyche van kinderen wordt middels dromen, Balinese muziek, dans en mythologie geduid. Kamila Andini is één van de meest getalenteerde opkomende vrouwelijke regisseurs in Azië. Tijdens Tokyo Filmex 2017 deelde zij de Grand Prize met Mouly Surya (“Marlina the Murderer in Four Acts“), een duidelijk teken dat de Indonesische film een krachtige comeback beleeft.

(einde overgenomen filmbeschrijvingen uit persbericht)

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.