Welke film moet je gezien hebben volgens regisseurs en filmcritici?
Grappige, spannende of anderszins vermakelijke verhalen zijn al sinds mensenheugnis de ideale vorm van ontspanning. Tientallen jaren geleden waren boeken nog de voornaamste bron van vermaak. De laatste jaren vindt het vermaak vooral op internet en televisie plaats. Films die je gezien moet hebben zijn ook toegankelijker geworden omdat ze nu ook te zien zijn op mobiele apparaten.
28-8-2025 Door: Bioscoopagenda

Welke film moet je gezien hebben volgens regisseurs en filmcritici?
Dank voor je hulp.
In het sociale leven wordt regelmatig de vraag uitgewisseld: welke film moet ik kijken? Door het grote aanbod op verschillende media is het vaak lastig om een keuze te maken. Dus hoe vind je nou een echt goede film? In dit artikel laten we zien waarop filmregisseurs en critici films selecteren en welke klassiekers je echt gezien moet hebben.
Waarop regisseurs en critici films selecteren
Normaliter zijn er voor de beste films bepaalde kwaliteitscriteria van belang. Volgens kenners zijn de volgende criteria essentieel, voordat het gekwalificeerd kan worden als kwalitatief hoogwaardig.
- Allereerst moet er sprake zijn van een verhaal dat blijft hangen (storytelling). Met personages die aanspreken en thema’s behandelen die actueel zijn of een controversieel onderwerp bevatten.
- Verder moet de film cinematografisch goed in elkaar zitten. De kracht moet hem dan vooral zitten in de manier waarop de film in beeld is gebracht en of het camerawerk de kijker voldoende weet te boeien. Maar ook geluid of visuele effecten kunnen een grote bijdrage leveren aan het cinematografische karakter van een film.
- Tenslotte is het volgens kenners de bedoeling dat er sprake is van culturele invloed. Wanneer een film een belangrijk cultureel thema behandelt dat leidt tot maatschappelijke discussie, is een gewenst effect.
- Tenslotte moet een film vernieuwend zijn op een bepaalde manier. Bijvoorbeeld wanneer er nieuwe stijlen of gewaagde technieken worden gebruikt.
Alle grote regisseurs, acteurs en andere professionals in cinema komen een aantal keer per jaar op de grote filmfestivals (Cannes, Venetië of Sitges). De producent die een filmfestival weet te winnen wordt voor de rest van het jaar aanbevolen door specialisten uit de industrie. Welke films moet je gezien hebben daar? Hier worden de beste films, technieken en toepassingen besproken.
Klassieke films die je gezien moet hebben
Een van de klassieke genres van filmregisseurs is het casino. Beroemde filmtitels zoals Casino Royale of Ocean’s Eleven spreken de kijker enorm tot de verbeelding. Net als in het beste online casino zonder CRUKS waar van nieuwe spellen en bonussen kan worden geprofiteerd, is het spanning en sensatie dat kijkers naar de bioscoop trekt.
Er zijn een aantal klassieke filmtitels, gekeurd door de kijkwijzer van de Rijksoverheid, succesvol uit de bus gekomen op filmfestivals de laatste jaren. Een van de eerste klassieke filmtitels die nog altijd wordt geroemd, is Citizen Kane uit 1941. Deze film was op alle niveaus vernieuwend. Van gefragmenteerde storytelling tot deep focus cameratechnologie, vooruitstrevende manier van montage en grote culturele waarde.
Nog een meesterwerk is The Godfather, uit 1972. De film kreeg veel culturele impact omdat georganiseerde misdaad een prangend thema was in dit tijd. Het werd meer dan alleen een actiefilm, maar ook een psychologisch drama. Bovendien was het camerawerk vernieuwend omdat er veel in het donker werd gefilmd om spanning op te bouwen.
Moderne meesterwerken die worden erkend door critici
De laatste jaren zijn er nieuwe technieken bij gekomen die een ander type film onder de aandacht hebben gebracht bij het publiek. Wat te denken van van Avatar uit 2009. Toen James Cameron deze film uitbracht was een nieuwe standaard geboren. Met name op gebied van 3D-beeldtechnologie en de levensechte expressies van geanimeerde karakters.
Een andere film die grenzen wist te verleggen was The Revenant, welke niet voor niets een Oscar won in 2016. De film is volledig opgenomen in de wildernis, maar de grootste kracht zit hem in de cinematografie. Er werd uitsluitend natuurlijk licht gebruikt, wat op zichzelf al een uitdaging is. Maar vooral de ’long shots‘ hebben er een geweldige natuurfilm van gemaakt.
Favoriete genres van regisseurs
Er zijn altijd filmgenres die de favoriet zijn van grote regisseurs. Martin Scorsese kiest vaak voor een thema waarin de mafia centraal staat, een onderwerp dat dichtbij hem staat met zijn Italiaanse achtergrond. Francis Ford Coppola had een voorliefde voor oorlogsfilms en Quentin Tarantino verkiest vaak Los Angeles en Hollywood als achtergrond van zijn films.
De laatste jaren is science fiction steeds meer in opkomst. Een van de grote favorieten van het grote publiek is Star Wars uit de jaren ‘70. Die film vormt nog steeds een grote inspiratie voor modernere sci-fi titels zoals Dune, The Matrix, The Martian of Interstellar. Vooral de laatstgenoemde is een grote favoriet geworden van critici in het sciencefiction genre.
Critici zweren bij deze verborgen parels
Alle voornomende filmtitels sloegen niet alleen aan bij filmregisseurs en critici, maar ook bij het grote publiek. Het is echter niet vanzelfsprekend dat door critici goedbeoordeelde films ook een commercieel succes worden. Dat komt omdat het publiek nu eenmaal anders naar een film kijkt dan een filmcriticus.
Belangrijke criteria zoals cinematografie en storytelling zijn simpelweg niet de eerste elementen waar een doorsnee bioscoop bezoeker naar op zoek is. De film Moonlight uit 2016 werd bijvoorbeeld door critici de hemel in geprezen, maar had maar een bescheiden resultaat in de wereldwijde verkoop van bioscoop kaartjes.
Welke film moet je gezien hebben: conclusie
Een goede film die ook nog aan de licentie-eisen van de Rijksoverheid voldoet is niet zomaar gevonden. Filmcritici letten op storytelling, culturele impact, vernieuwing en cinematografie bij het beoordelen van kwalitatief hoogwaardige films. Iconische films die je moet zien uit het verleden hebben de basis gelegd voor topfilms van de laatste jaren. Toch zijn niet alle favorieten van kenners een commercieel succes geworden. Dat komt omdat het grote publiek eerder gevangen wordt door elementen zoals actie of spanning, dan door storytelling of cinematografie.
en abonneer je op onze nieuwsbrief.