Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 24 14-6 t/m 20-6
WEB | mobiel
Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > What the Bleep zet nieuwe trend

What the Bleep zet nieuwe trend

Eigenaardige documentaire bejubeld en verguisd

10-5-2005 LOS ANGELES - Het is een documentaire en het is een verhaal, het is wetenschap en het is spiritualiteit. What the Bleep Do We Know!? is niet te beschrijven, maar scoort wel.

Terwijl Hollywood gooit met blockbusterhits gebaseerd op epische veldslagen en zinderende stripverhalen, bracht het onafhankelijke productiebedrijf Lord of the Wind in de zomer van 2004 een soort documentaire uit met de merkwaardige naam What the Bleep Do We Know!?. In de Amerikaanse boxoffices werd de film in eerste instantie nagenoeg genegeerd (Fahrenheit 9/11 was een stuk populairder). Nadat de eerste mensen echter verrast aan anderen erover vertelden sprong de film in het najaar plots de top 20 binnen. Opbrengst van de low-budgetfilm: $10 miljoen.
'What the Bleep' stelt de zekerheden van het alledaagse in een kritisch daglicht. Voor Amanda, de hoofdpersoon van het verhaal is kwantum-onzekerheid in de wereld zichtbaar. Gedachtes zelf veranderen de realiteit en brengen waarneembare verschuivingen teweeg. Dit klinkt als het basisidee achter The Matrix en raakt aan de ideeën die James Redfield uitte in zijn bestseller 'De Celestijnse Belofte', maar terwijl het verhaal zich ontwikkelt vertellen wetenschappers van verschillende specialisaties over hun bevindingen in de werkelijkheid en laten dit zien aan de kijker. Sommigen beweren zelfs dat wetenschap en spiritualiteit niet twee verschillende manieren van denken zijn, maar in feite hetzelfde beschrijven.
Hun openbaringen zijn voor de een totale onzin en voor de ander een eye-opener. Zeker is in ieder geval dat de film op zeer onconventionele wijze de bioscoopbezoeker in de VS heeft weten te boeien. De film wordt nu in de rest van de wereld gedistribueerd en gaat komende donderdag in Nederland in première.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.