Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 49 6-12 t/m 12-12
WEB | mobiel
All You Need Is Love - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Zuid-Korea breekt lans met miljoenenproductie

Zuid-Korea breekt lans met miljoenenproductie

'Typhoon' zet standaard voor dure Aziatische films

24-1-2006 SEOUL - Grote Zuid-Koreaanse filmproducties hebben normaal gesproken een budget tussen de 3 en 5 miljoen dollar. Een budget daarboven leek gekkenwerk, maar Typhoon bewijst dat het kan.

Delen op facebook

Het verhaal van de film is gewaagd en maakte in Zuid-Korea, maar zeker ook bij de noorderburen bij voorbaat heel wat los. In Typhoon vlucht een familie van Noord- naar Zuid-Korea. De poging mislukt en de familie wordt door beide Korea's in de steek gelaten. De ouders worden vermoord en alleen de zoon en dochter overleven. De zoon groeit op tot een wrede crimineel, die de beschikking krijgt over massavernietigingswapens en zo Noord- en Zuid-Korea bedreigt.

Het geheel is verwerkt tot een actiefilm, die bij de filmcritici lauw werd ontvangen. Het publiek in Zuid-Korea oordeelde een stuk enthousiaster: Typhoon bracht sinds de première op 14 december al meer dan $26 miljoen op. Hoewel dit een aardige duw in de rug voor de filmproducenten is, breekt dit bedrag geen records. De opbrengst van de buitenlandse distributie zal moeten uitwijzen of de film zijn budget waard was.

De film draagt in ieder geval bij aan het bespreekbaar maken van een gecompliceerd thema: de verhouding tussen Noord- en Zuid-korea. De twee landen zijn technisch gezien nog altijd in oorlog sinds de Koreaanse oorlog in 1953 eindigde in een wapenstilstand. Typhoon levert een bijdrage doordat het publiek sympathie krijgt voor de Noord-Koreaanse overloper.

Het succes van de film legt de lat voor Zuid-Koreaanse films een stuk hoger. Het land heeft een goede naam in Azië als het gaat om filmproducties en hoopt andere Aziatische landen te stimuleren om ook betere, duurdere producties te maken.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.