Home > Filmnieuws > Spotlight recensie
Waardering 4.5/5

Spotlight recensie

'Indrukwekkend geheel'

De film Spotlight heeft veel buzz gekregen tijdens festivals en de recente Oscar-nominaties. En terecht, want Spotlight is een zeer degelijke, klassieke journalisten-film.

Still uit Spotlight (c) eOne

Still uit Spotlight (c) eOne

De film doet daarmee denken aan een film als All The President's Men. De film gaat over een team onderzoeksjournalisten van The Boston Globe die onderzoek doen naar seksueel misbruik door priesters. Het team, Spotlight genaamd, ontdekt dat er vele priesters bij dit schandaal zijn betrokken en dat dit allemaal onder het tapijt is geveegd door de kardinaal.

De film is bijna een documentaire-achtig verslag van hoe de journalisten te werk gaan door te praten met slachtoffers, het napluizen van archieven en het niet loslaten van het onderwerp. De film heeft de goede keuze gemaakt door geen monsterachtige priesters op te voeren. Hun misdaad is de badguy van de film. Daar zijn geen scenes waar het misbruik te zien is voor nodig.

De film laat ook zien hoe belangrijk onderzoeksjournalistiek is. Het Spotlight team werkt jarenlang aan hun onderzoek voordat ze met hun resultaten naar buiten komen. Regisseur Thomas McCarthy gaf tijdens een persconferentie van de film aan dat onderzoeksjournalistiek in gevaar is doordat er steeds meer kranten lezers verliezen en dus in financiële problemen komen.

Spotlight is daarmee geen film over de katholieke kerk en misbruik maar over journalistiek en hoe deze de taak heeft het op te nemen tegen grote instituten. Dat levert cinematografisch geen vernieuwende maar wel een belangrijke film op. Een film die laat zien hoe macht werkt en hoe iedereen die profiteert van die macht er alles aandoet om de instituten overeind te houden en te beschermen.

Dat Mark Ruffalo en Rachel McAdams zijn genomineerd voor een Oscar kan je terecht noemen. Zeker Ruffalo valt op in zijn rol met maniertjes en tics. Maar laten we zeker het spel van Liev Schreiber, Michael Keaton en Stanley Tucci niet vergeten. Samen spelen zij immers als een ensemble en maken de film tot een geheel. Net als het echte Spotlight team weten ze samen een indrukwekkend geheel neer te zetten.

Een deel van deze recensie was eerder te lezen in het blog over het filmfestival van Venetië.