Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 50 13-12 t/m 19-12
WEB | mobiel
Aquaman - Film van de week
MENU
Home > Films > The River (1997)

The River (1997)

***1/20
Waardering: 3.8/5

He Liu.

Niet voor kinderen jonger dan 12 jaarSeksAngst

drama, romantiek

Pitch van The River (1997)
Xiao-Kang loopt een ernstige nekkwaal op, niets helpt. Bovendien is zijn familie volkomen van elkaar vervreemd, dus zoekt hij intimiteit in de 'darkroom' van een homo-sauna. Op zoek naar verlichting reist hij met zijn vader naar een genezer in het zuiden en komt het tussen hen tot een onverwachte en onthullende confrontatie.
Delen op facebook
The River (1997)
Nederlandse première: 10-1-2019
Taiwan, 1997, 116 min,
trailer en bijzonderheden over The River (1997)
Tsai is een volkomen unieke filmmaker die tegelijk extreem weinig en extreem veel toont. Hij is dé chroniqueur van het moderne stadsleven in Taipei.
De film won een Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn in 1997.
Aanloop van The River (1997)
Tsai Ming-liang regisseerde eerder ook Rebels of the Neon God (1992) en Vive L'Amour (1994).
BioscoopAgenda van The River (1997)

The River (1997) in de bioscoop

Synopsis distributeur
Tsai Ming-liangs derde speelfilm is digitaal gerestaureerd; winnaar van de Zilveren Beer voor beste regie van het filmfestival in Berlijn.

In Tsai Ming-liangs derde lange speelfilm is het weer eenzaamheid dat de klok slaat. De Taiwanese regisseur ziet non-communicatie als hét onderwerp van zijn films, zoals hij vaak schaterlachend heeft uitgelegd. In The River speelt Tsai’s vaste acteur Lee Kang-sheng een jongeman in een zwijgend gezin in miljoenenstad Taipei. Drie personages in een appartement: vader, moeder, zoon. Zwijgend passeren ze elkaars levens, emotieloos ondergaan ze de loop der dingen. De moeder heeft een minnaar die pornofilms distribueert, de gepensioneerde vader gaat de baan op in gay-sauna’s en zoon Lee Xiao-kang dobbert door de dagen. Doelloos rijdt Xiao-kang door de stad; zijn mentale staat lijkt zich te weerspiegelen in de spaarzame handeling: Xia-kang laat zich overhalen om als lijk in de rivier te drijven voor opnamen van de nieuwste film van de – niet onbekende – arthousefilmer Ann Hui. De rivier is sterk vervuild, Xiao-kangs leven lijkt even aangetast als het water in de rivier. Tsai’s derde speelfilm, een meditatie over vervreemding in de moderne Chinese metropool, kreeg de Zilveren Beer voor beste regie van het filmfestival Berlijn. Typerend zijn de lang aangehouden totaalshots en het ontbreken van een muzikale score: al het geluid bestaat uit omgevingsgeluid. Digitaal gerestaureerde moderne klassieker.