Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 42 18-10 t/m 24-10
WEB | mobiel
First Man - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > 'Komt niet uit de verf'
The King's Gardens Recensie
*1/2000
Waardering 1.5/5

'Komt niet uit de verf'

18-6-2015 Met zijn tweede regieklus weet acteur Alan Rickman met The King's Gardens de plank flink mis te slaan. De film, die in andere landen A Little Chaos heet, heeft alle ingrediënten voor een goed kostuumdrama, maar echt spannend wil het niet worden.

Delen op facebook
_D3S3421.NEF

_D3S3421.NEF

In The King's Gardens speelt Kate Winslet Sabine De Barra, de enige vrouwelijke hovenier ten tijde van Lodewijk XIV. Ze wordt aangesteld door André Le Notre (Matthias Schoenaerts) om een deel van de tuinen van Versailles in te richten. Ze wordt gekozen voor deze klus omdat ze, in tegenstelling tot haar collega's, niet gelooft dat de natuur bedwongen moet worden en a little chaos wel op zijn plaats is.

De Barra wordt in Versailles echter niet geaccepteerd door de werklui en andere hoveniers en haar plan voor de tuin kent vele tegenslagen. Daarnaast valt ze ook nog eens voor Le Notre die zelf ook zijn eigen huwelijksproblemen heeft. Genoeg materiaal voor een intrigerend drama zou je zeggen, waar deze topacteurs goed mee uit de voeten zouden moeten kunnen.

Op een of andere manier komt deze film nergens uit de verf. Misschien ligt het aan de taal: waarom praat iedereen Engels? Was de film in het Frans niet authentieker geweest? Misschien ligt het aan Matthias Schoenaerts, die flink verkeerd gecast is. Schoenaerts is geweldig in rollen zoals hij die speelde in De Rouille et d'os en The Drop. In dit kostuumdrama zie je toch vooral Schoenaerts met een pruik op.

De film kent ook verschillende subplots waarvan geen echt weet te boeien. Sabine De Barra heeft (natuurlijk) iets traumatisch meegemaakt in haar verleden en de flashbacks naar dit trauma worden zo lang uitgesponnen dat als eenmaal de aap uit de mouw is, niemand echt verrast is.

Aan het spel van Kate Winslet ligt het niet: haar goede spel is het enige dat deze film nog enigszins de moeite waard maakt. De scene waarin ze Lodewijk XIV ("Alan Rickman zelf") ontmoet en hem niet herkent is ontroerend en een lichtpuntje in deze verder saaie film.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.