Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 38 20-9 t/m 26-9
WEB | mobiel
Doris - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Column: De 3D Hype

Column: De 3D Hype

Don't believe it!

9-4-2010 Toen ik in januari Avatar zag was ik, waarschijnlijk zoals zovelen, zeer onder de indruk van het visuele geweld wat op mij afkwam. Ik kon me niet herinneren dat ik ooit zo onder de indruk was van de mogelijkheden van 3D en CGI.

Nu Avatar de meest winstgevende film ooit is, schromen andere filmmakers niet om op de 3D hype in te springen. Bijna elke grote film wordt nu in 3D aangekondigd en in de toekomst zal dit alleen maar meer worden. Zeker voor animatiefilms is dit een logische stap. De film Up heeft laten zien dat met 3D een schitterende toevoeging kan zijn.

Dit hoeft niet te betekenen dat elke film maar lukraak in 3D uitgebracht moet worden. 3D maakt geen goede film, het maakt een goede film nog beter. Een goede film bestaat uit een sterk plot, geloofwaardige, grappige of sterke karakters en sterke perfomances van acteurs. Hoe het eruit ziet is belangrijk, maar secundair. Grappig voorbeeld is misschien The Princess and the Frog. Deze Disney film is gemaakt met oude tekentechnieken en ziet eruit alsof hij in de jaren vijftig gemaakt had kunnen worden. Misschien juist wel daarom is het een sterke animatiefilm die aansluit bij de traditie van de oude Disney klassiekers.

3D is geen wondermiddel: A Christmas Carol met Jim Carrey zag er weliswaar interessant uit in 3D maar de film zelf bleef niet hangen. Dat illustreert maar weer eens hoe belangrijk de basisingrediënten van een film zijn.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.