Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 25 21-6 t/m 27-6
WEB | mobiel
Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Interview Dennis Alink - Unknown Brood
Interview

Interview Dennis Alink - Unknown Brood

'Herman wilde dit volgens mij'

1-12-2016 Vanaf deze week draait de documentaire Unknown Brood in de bioscopen nadat hij eerder op het IDFA was te zien. BiosAgenda.nl belde met regisseur Dennis Alink.

Still uit Unknown Brood (c) Amstelfilm

Still uit Unknown Brood (c) Amstelfilm

BiosAgenda.nl: De titel van je film is Unknown Brood terwijl heel veel films en boeken over Herman Brood gemaakt zijn.

'Het menselijke verhaal is nog niet verteld. Iedereen heeft hem altijd benaderd als een rock 'n roll junkie met sex, drugs en rock 'n' rol. Maar wat voor een mens was hij? Dat verhaal was er nog niet.'

BiosAgenda.nl: Wat is jouw fascinatie met Brood?

'Mijn fascinatie met Herman is begonnen toen ik de juiste platen van hem ontdekte zoals Street en Shpritsz. Op een gegeven moment ging ik op kamers en hield ik er zelf ook meer een rock 'n roll-achtig leven op na. Als je weinig slaapt, veel feest en obsessief met je kunst bezig bent dan ga je wel dingen van Herman's teksten begrijpen. Zeker als je doorhaalt en met een snuifje denkt dat je de nacht wel zal overleven dan komen die teksten heel erg tot leven.'

BiosAgenda.nl: Die muziek is wel van voor jouw tijd toch?

'Ik ben 27 en onze generatie heeft misschien niet live zien spelen of een Brood aan de muur hangen maar we hebben er zeker wat van meegekregen. In de huidige 'hipster' cultuur ontstaat er ook veel meer interesse in oude of dode muzikanten. Ik heb wel eens muziek gedraaid op feestjes en als je Rock 'n Roll Junkie opzet wordt er echt wel gedanst hoor!'

BiosAgenda.nl: In je film maak je veel gebruik van beeldmateriaal dat Herman zelf heeft gefilmd als een soort vlogs. Hoe kwam je daaraan?

'Die heb ik gekregen van zijn manager Koos van Dijk. Ik was op dat moment bezig met een documentaire over “George Sluizer” en Koos vroeg mij of ik er wat mee kon. Het was een doos met acht uur aan materiaal wat hij allemaal zelf had gefilmd.'

BiosAgenda.nl: Wat kan je dan tegen op die bandjes?

'Er zat natuurlijk heel veel troep tussen maar er zaten ook hele mooie momenten bij waarbij hij heel intiem en integer is. Zo zegt hij bijvoorbeeld in de camera dat wij wel eens de laatste kunnen zijn die hem zien. Er zitten ook heel veel momenten in met zijn familie die van een ontzettende openheid getuigen. Ik vond hem heel kwetsbaar.'

BiosAgenda.nl: Wat was hij eigenlijk van plan met die bandjes?

'Als ik Koos van Dijk moet geloven had Herman heel graag gewild dat het een documentaire zou worden. Als je kijkt naar hoe hij filmt dan maakt hij al bijna een soort voorzetje van een montage. Herman wilde dit volgens mij.'

BiosAgenda.nl: Je hebt al verteld over je eigen fascinatie maar waarom was Nederland zo gefascineerd door Herman Brood?

'Ik denk dat Herman de enige rockster is die Nederland heeft gehad. We hebben wel veel goede rockmuzikanten gehad maar Herman leefde echt voor het bestaan als rock 'n roll icoon. Het was een fascinerende man: hij is nog steeds mythisch en mysterieus. Dat wilde hij ook volgens mij. Het is hem in ieder geval gelukt om een mythe te worden. Het is ook gek hoeveel we allemaal van Herman Brood accepteerde. Hij heeft natuurlijk heel veel opmerkelijke streken geleverd maar we bleven hem altijd leuk vinden. Heel opmerkelijk.'

BiosAgenda.nl: In jouw film lijkt hij daar ook moeite mee te hebben. Hij noemt zichzelf op een gegeven moment een clown.

'Waarom zou hij dat niet positief bedoelen?'

BiosAgenda.nl: Je wilde in je film toch de echte Herman Brood laten zien? Een clown is iemand met een masker van schmink.

'Ik denk dat bij Herman de schmink er heel moeilijk afging. Dat is ook het grote dilemma.'

BiosAgenda.nl: Hadden wij anders met hem om moeten gaan?

'Nee, ik denk dat wij Herman Brood al heel veel ruimte hebben gegeven en heel veel geduld met hem hebben gehad.'

BiosAgenda.nl: Maar hadden we dan niet strenger voor hem moeten zijn?

'Je ziet heel erg het verschil in tijd. In de jaren '80 en '90 was de gedachte juist dat we Herman Brood zijn eigen fouten moesten laten maken. En nu zien we steeds meer de trend van dat dingen niet kunnen en dat we mensen moeten beschermen. Ik vraag me af in welke hoedanigheid we iedereen maar moeten beschermen. De laatste die een hand boven zijn hoofd had willen hebben is Herman Brood geweest.'

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.