Deze website maakt gebruik van cookies
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 16 19-4 t/m 25-4
WEB | mobiel
Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Interview met Rolfe Kent over Downsizing
Interview

Interview met Rolfe Kent over Downsizing

„Ik werk graag met dezelfde regisseurs"

19-1-2018 Filmcomponist Rolfe Kent verzorgde de muziek bij films Up in the Air, Sideways en de nieuwe bioscoopfilm Downsizing met Matt Damon. Biosagenda.nl sprak de Brit in Toronto tijdens het filmfestival over werken met Alexander Payne, inspiratie en het idee om zelf aan 'downsizing ' te doen.

Matt Damon als Paul Safranek en Jason Sudeikis als Dave Johnson in Downsizing © 2018 Paramount Pictures.

Matt Damon als Paul Safranek en Jason Sudeikis als Dave Johnson in Downsizing © 2018 Paramount Pictures.

Biosagenda.nl: Wanneer je de muziek maakt voor een film als Downsizing, op welk punt van het proces ga je met de film aan de slag.
Rolfe Kent (RK): „Toen ik erbij kwam, was de film halverwege het edit- proces. Dat betekent dat er op dat moment ook nog veel veranderde aan de film en er nog veel keuzes gemaakt moesten worden. En de muziek kan dat ook veranderen. Het dynamische element dat muziek aan een film toevoegt, zorgt ervoor dat dit ook weer keuzes van de maker kan bepalen.”

Biosagenda.nl: Heb je zelf veel vrijheid wanneer je de muziek maakt voor een film?
(RK): „Dat hangt van het project af. Ik begon met een spotting proces met de regisseur. Daarbij ga je met de regisseur zitten en spot je samen waar de muziek toegevoegd moet worden. En waarom je muziek toevoegt en daarna heb je meer discussies over wat de regisseur in gedachten heeft. Dan heb je het over het verhaal en welke emotie het moet oproepen. Met Alexander besprak ik wat hij voor deze film voor ogen had en hij zei geen standaard filmmuziek te willen als de film begint, maar juist mooie klassieke muziek. Dat was zijn enige richtlijn, maar dat was best een moeilijke. Want wat bedoel je met mooie klassieke muziek? Ik nam daarbij een Kubrickian benadering. Stanley Kubrick had een geweldige manier van klassieke muziek gebruiken in zijn films, dus keek ik goed hoe hij dit deed. En ik experimenteerde veel met bijvoorbeeld Hongaarse walsmuziek en stukjes opera.”

Biosagenda.nl: Welke scène vond je toen je de film in zijn geheel zag het mooist op muzikaal vlak?
(RK): „Het moment dat de personages de 'downsizing' ondergaan, was een enorme scène. Het is maar liefst 10 minuten lang en het is de muziek zorgt dat het een geheel vormt. Maar ik vond ook het moment dat de hoofdpersoon aankomt bij zijn nieuwe huis mooi. Daar had ik een stukje opera voor geschreven en de tekst is Noors, maar gaat over wat je ziet op het scherm. Dat vond ik leuk om te doen en ik was verbaasd hoe leuk Alexander het vond. Het is toch iets heel aparts als filmmuziek en het was voor mij even afwachten om te zien wat hij ervan zou vinden. Dat hij het wilde gebruiken, gaf mij een goed gevoel. Dat is hetzelfde stukje muziek dat je vervolgens aan het einde van de film hoort.”


Rolfe Kent: „Eigenlijk zorgen alle films die ik met Alexander doe weer voor een kleine boost in mijn carrière.”

Biosagenda.nl: Je werkt vaker samen met Alexander Payne. Kan je iets vertellen over deze samenwerking?
(RK): „Hij is allereerst een aardige vent en een goede vriend van me. Maar hij is heel open voor nieuwe dingen. Veel regisseurs hebben al een idee van wat ze willen en dan moet je daarbinnen proberen iets te creëren, dat aansluit op hun visie. Maar Alexander vindt het juist leuk om verrast te worden, zolang het werkt. Daarom is er veel creativiteit mogelijk als we samenwerken.”

Biosagenda.nl: Welke film veranderde het pad van je carrière?
(RK): „"Election" was een grote film voor me, ook een film van Alexander. Election zorgde ervoor dat mensen mijn naam ineens kenden. Een vreemd effect van die film was dat ik daarna veel aanbiedingen kreeg om de muziek te doen voor highschool films. Dat is toch apart want als je Election hebt gezien, weet je dat het helemaal niet zo een soort film is. Dat was een beetje vreemd. En Sideways was ook een grote, die veel veranderde. Eigenlijk zorgen alle films die ik met Alexander doe weer voor een kleine boost in mijn carrière omdat ik telkens weer iets nieuws kan doen met hem en zijn films door veel mensen worden gezien.”

Biosagenda.nl: Wat voor film staat nog op je verlanglijstje om de muziek voor te mogen doen?
(RK): „Ik houd van afwisseling en dingen te doen, die ik nooit eerder heb gedaan. Ik zou het geweldig vinden om een actiefilm van iets te voorzien met karakter. Meestal is dit niet de norm bij dat genre en daarom lijkt me dat juist zo leuk.”

Biosagenda.nl: Wat zorgt ervoor dat je ja zegt tegen een project?
(RK): „Het meeste werk dat ik doe, is met regisseurs waar ik al een keer mee heb samengewerkt. Ik heb sterk gevoel van loyaliteit naar ze dus het maakt niet uit waar ze mee komen; ik werk elke keer graag met ze samen. Het is altijd fijn om te werken met mensen die je kent en vertrouwt. Ik werk eigenlijk alleen samen met regisseurs waarvan ik denk dat we ook bevriend zullen raken. En het komt eerlijk gezegd dus ook bijna niet voor dat ik ja zeg tegen een project en dan aan het einde geen vriendschap met de filmmaker eraan overhoud.”


Biosagenda.nl: Hoe zorg je ervoor dat je telkens met nieuwe ideeën blijft komen en niet in herhaling valt?
(RK): „Ik heb een keer een stukje muziek gemaakt voor een film en dat ik dacht: 'Dit komt me te bekend voor.' Ik ben nagegaan of het echt niet al bestond en stuurde het naar mijn muziek editor door om te checken. Hij beaamde dat het al bestond. Ik had het namelijk zelf geschreven voor een andere film een jaar of zo daarvoor. En toen ging het lampje bij mij ook branden. Dus je moet altijd op blijven letten en blijven proberen. Maar ik blijf continue geïnspireerd en ik blijf bijleren, waardoor ik telkens iets nieuws in mijn werk kan blijven toevoegen.”

Rolfe Kent: „Een van de geweldige dingen die Alexander weet te doen, is een groots thema hebben en ze dan absurd plaatselijk doen aanvoelen.”

Biosagenda.nl: Doe je een film of meerdere tegelijk?
(RK): „Ik doe altijd maar een film per keer. Als ik meerdere scores in mijn hoofd zou hebben zitten, zou dat niet gaan. Dat is extreem multitasken en daar ben ik sowieso niet goed in.”

Biosagenda.nl: Om weer terug te komen op Downsizing; wat sprak je aan in het verhaal daarvan toen je het script voor het eerst las.
(RK): 'Er zitten zoveel mooie personages in en gaat over zulke belangrijke thema's zoals wat we met onze planeet doen. Een van de geweldige dingen die Alexander weet te doen, is een groots thema hebben en ze dan absurd plaatselijk doen aanvoelen. Hier heb je een idee dat de wereld compleet op zijn kop zet, maar je ziet het door de ogen van een man in de Mid West.”

Biosagenda.nl: De film zet je als kijker aan het denken of je zelf ook de keuze zou maken, die Matt Damons personage maakt in de film. Had jij dat ook?
(RK): 'Absoluut en het is een aanlokkelijk idee om nooit meer te hoeven werken. En welke voordelen een ander lichaamsvolume met zich meebrengt. En het zorgt voor enorme nieuwe mogelijkheden. Het roept in ieder geval de vraag in je op.”

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.