Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 29 19-7 t/m 25-7
WEB | mobiel
Mamma Mia! Here We Go Again - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Interview: Noomi Rapace van de Millennium films
Millennium: Mannen die vrouwen haten Interview

Interview: Noomi Rapace van de Millennium films

18-1-2010 Donderdag 21 januari komt het tweede deel van de Millennium trilogie uit in de bioscopen. Onze reporter had een interview met niemand minder dan hoofdrolspeelster Noomi Rapace die de rol van Lisbeth Salander speelt.

Het interview vindt plaats in het Ambassade Hotel in Amsterdam. Noomi Rapace ziet er in het echt hetzelfde uit als in de Millennium films, op de piercings en tattoos na. Het eerste dat opvalt als Noomi Rapace begint te spreken is dat ze vloeiend en foutloos Engels spreekt. Een compliment over haar talenkennis wuift ze bescheiden weg. Volgens Noomi heeft ze Engels leren spreken door bij het kijken van Engelstalige films niet op de ondertiteling te letten. Verder is ze nu bezig met een taalcursus Engels voor haar nieuwste film Babycall die in Noorwegen opgenomen wordt. Behalve Engels spreekt Noomi ook vloeiend IJslands en Zweeds.

Lisbeth Salander

In de Millennium Trilogie kruipt Noomi in de huid van Lisbeth Salander, een professionele hacker vol piercings en tatoeages die niet wil conformeren aan de maatschappelijke norm maar in plaats daarvan het heft in eigen hand neemt. Noomi vertelt dat ze niet op een technische manier acteert, maar bijna één wordt met het karakter. Om Lisbeth te kunnen spelen moest Noomi dus diep in haar eigen duistere kant graven om de haat, verachting en het verdriet van Lisbeth te kunnen voelen. Het zich verplaatsen in Lisbeth was intens en moeilijk voor Noomi, maar aan de andere kant vond ze het wel fijn om haar eigen grenzen op te zoeken.

De Lisbeth in de films is niet alleen de creatie van de schrijver van de Millennium trilogie, Stieg Larsson, maar heeft haar bestaan te danken aan de manier waarop Noomi haar ingevuld heeft. In eerste instantie toen Noomi het script las was Lisbeth niet meer dan een cartoon-achtige figuur die over onrealistische, bijna buitenaardse krachten beschikte. Lisbeth moest worden uitgewerkt tot een realistisch personage.

Lisbeth zou gezien kunnen worden als een feministisch icoon die vecht tegen mannelijke dominantie, maar voor Noomi heeft acteren niets met politiek te maken. Ze wordt één met het personage zonder een oordeel te vellen. Ze beschrijft Lisbeth als een mens die zich niets aantrekt van de maatschappij, vrij is om te doen wat ze wil, seks heeft met mannen en vrouwen en vecht als een man. Ze is een overlever, een vechter die geen slachtoffer is van haar verleden maar haar eigen rechtssysteem handhaaft. Ze heeft moeite met het vertrouwen van mensen en verliefd worden is het ergste wat haar kan overkomen. In het verloop van de films maakt Lisbeth volgens Noomi een ontwikkeling door waarin haar vertrouwen in de mens toeneemt.

Conflicten met de regisseur

Om ervoor te zorgen dat mensen Lisbeth zouden omarmen en met haar zouden meevoelen heeft Noomi verschillende conflicten moeten overwinnen van Niels Arden Oplev, de regisseur van de eerste Millennium film Millennium: Mannen die vrouwen haten. In het script stond oorspronkelijk een scene waarin Lisbeth haar levensgeschiedenis uitlegt aan Mikael Blomkvist. Noomi was het hier totaal niet mee eens en weigerde de scene te spelen. Het ging zelfs zo ver dat Noomi dreigde met de hele film te stoppen. De regisseur draaide bij en verplaatste de scene met de uiteindelijke scene aan het einde van de eerste film waarin Lisbeth zegt dat niemand een slachtoffer is, maar dat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden. Volgens Noomi botste het tussen Oplev en haarzelf soms doordat de twee zoveel op elkaar lijken: vol passie en temperament.

Millennium 2: De Vrouw Die Met Vuur Speelde en Millennium 3: Gerechtigheid hadden een andere regisseur, Daniel Alfredson, waarmee de samenwerking rustiger verliep. Je zou kunnen denken dat het switchen van regisseurs wennen zou zijn, maar Noomi vond het een makkelijke overgang. De Millenniumwereld was immers in het eerste deel van de trilogie al in elkaar gezet en hoefde alleen maar weer gereproduceerd te worden voor de volgende films. Alfredson bemoeide zich dan ook weinig met de invulling van Lisbeth en liet Noomi haar gang gaan.

Noomi deed haar eigen stunts in alle Millennium films, behalve die van één scene in de eerste film. Niet omdat Noomi niet durfde, maar omdat men het te gevaarlijk vond als ze in het donker zou rijden. In de scene rijdt Noomi 's nachts over een brug en zie je haar in de auto vanuit een totaalbeeld.

Leven na de films

Het leven van Noomi staat nu op zijn kop door het succes van de Millennium films. Ze probeert een zo normaal mogelijk leven te leiden dat niet in het teken staat van haar bekendheid. De balans vinden tussen haar werk en haar gezin is belangrijk. Ze wil niet dat haar zoon opgroeit als zijnde een 'celebrity-kid', want daar heeft ze een hekel aan. Noomi zorgt er wel voor dat hij met beide benen op de grond blijft staan.

De eerste Millennium film, Millennium: Mannen die vrouwen haten kwam uit op 6 augustus 2009 en is nu nog in de bioscoop te zien. De tweede film Millennium 2: De Vrouw Die Met Vuur Speelde komt uit op 21 januari en de derde film Millennium 3: Gerechtigheid kun je verwachten vanaf 25 maart.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.