Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 33 16-8 t/m 22-8
WEB | mobiel
Janneman Robinson & Poeh - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Recensie Dunkirk
Recensie
****0
Waardering 4/5

Recensie Dunkirk

'Verplichte film voor filmliefhebbers'

21-7-2017 Filmliefhebbers kijken er al tijden naar uit: Dunkirk, de nieuwste film van Christopher Nolan (The Dark Knight, Memento, Interstellar). We kunnen de film nu eindelijk aanschouwen.

De vraag is wel in welk beeldformaat je de film gaat bekijken. De Nederlandse cameraman Hoyte Van Hoytema filmde de film in IMAX en 70mm en deze combinatie is in Nederland niet te zien. Wel krijgt EYE in Amsterdam een 70mm en zijn er enkele IMAX-zalen in Nederland. Voor een overzicht van alle beeldformaten verwijs ik je graag door naar onze collega's van Cine. Nederlandse filmjournalisten konden voor de release van de film Dunkirk gaan kijken in een vrij kleine zaal. Reden voor mij om dat bezoek uit te stellen en de film op een IMAX doek te bekijken.

Dunkirk gaat over de historische evacuatie van 300.000 Britse soldaten uit Duinkerke in 1940. De Britse troepen zijn ingesloten door de Duitsers en kunnen geen kant op. De evacuatie wordt bemoeilijkt doordat ze zowel van het land, de zee en de lucht worden bestookt door de Duitsers.

© 2016 Warner Bros. Entertainment Inc., Ratpac-Dune Entertainment LLC and Ratpac Entertainment, LLC

© 2016 Warner Bros. Entertainment Inc., Ratpac-Dune Entertainment LLC and Ratpac Entertainment, LLC



Christopher Nolan kiest voor deze oorlogsfilm een originele en bijzondere aanpak. Allereerst is het de afwezigheid van de Duitsers. Duitsland, Hitler of nazi's worden niet bij naam genoemd. Men spreekt simpelweg over 'de vijand'. Deze vijand zien we vervolgens niet. We horen kogels vliegen, vliegtuigen komen over en torpedo's scheren door het water. Maar de vijand krijgt zelf geen gezicht. In plaats daarvan wordt er alleen maar gefocused op de Britten. Dialogen zijn er ook nauwelijks. De hoofdpersonages hebben geen naam of geen naam nodig. Dit levert een bijna abstracte film op die absoluut niet te vergelijken valt met andere oorlogsfilms. Nolan kiest er daarnaast voor om zijn verhaal te vertellen in drie verschillende verhaallijnen die ieder hun eigen tijdsspanne hebben: een week, een uur, of een dag. Nolan laat het echter zo eruit zien dat een week even lang kan duren als een dag of een uur.

De keuze om de film in IMAX te zien is zeker de juiste geweest. Ik kan me niet voorstellen hoe de film eruit had gezien zonder de adembenemende shots in het enorme, bijna vierkante formaat van IMAX. Je wordt ondergedompeld in de angst van de soldaten en meegesleurd in hun wil om te overleven.



Dankzij de bijzondere structuur en de waanzinnige beelden van de film zorgt ervoor dat elke celluloid-fanaat bijna verplicht is om deze film te gaan kijken. Maar toch lijkt de film iets te missen. Want wat heb ik nu eigenlijk gezien? Gaat de film niet ten onder aan zijn eigen ambitie? Ik weet het eigenlijk niet. Ik ga nog een keer kijken. Wederom in IMAX.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.