compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 45 7-11 t/m 13-11
WEB | mobiel
Film van de week!
MENU
Home > Films > Andrei Rublyov

Andrei Rublyov

****0
Waardering: 4/5
Niet voor personen jonger dan 16 jaarGeweldGrof taalgebruik

drama, filmhuis, oorlog

Pitch van Andrei Rublyov
Anatoli Solonitsyn (Andrei Rublyov)
Anatoli Solonitsyn (Andrei Rublyov)
Delen op facebook
Andrei Rublyov
Nederlandse première: 19-9-2019
Sovjet Unie, 1969, 183 min,
De beroemde 15e eeuwse iconenschilder belandt in het eeuwenoude geloofsconflict: moet een kunstenaar meedoen aan socio-politieke gebeurtenissen of gewoon de geschiedenis vastleggen?
trailer en bijzonderheden over Andrei Rublyov
De film bevat een zeer beroemde scène, tewijl de hele film in zwartwit is, verandert de film tegen het einde --als gevolg van goddelijk inpiratie van de hoofdpersoon-- in een kleurig en magisch aandoende einde.
Deze film is door European Academy of Film and Television (1995) uitgeroepen tot één van de beste tien films ooit.
De film was klaar in de winter van 1966, in maart van 1969 was de film te zien tijdens de Cannes filmfestival. Internationaal was de film pas te zin in 1973.
Aanloop van Andrei Rublyov
Tarkovsky wort gezien als een van de belangrijkste filmmakers sinds Sergei M. Eisenstein. Eerder filmde hij Ivanovo detstvo (1962), waarmee hij de hoofdprijs van het filmfestival van Venetië in de wacht sleepte.
BioscoopAgenda van Andrei Rublyov

Andrei Rublyov in de bioscoop


Ook te zien:
De bioscoopprogramma's in Nederland lopen van donderdag tot en met woensdag. De programma's van de nieuwe speelweek worden uiterlijk dinsdag bekend gemaakt.


Synopsis distributeur
Digitaal gerestaureerde klassieker van Andrej Tarkovski terug in de landelijke bioscopen.

Voor zijn tweede film baseerde Tarkovski zich losjes op het leven van de 15de-eeuwse Russische meesterschilder Andrej Roebljov. Liever dan een biografie maakte hij een bespiegeling over het belang van de kunstenaar en het overleven van kunst. Tarkovski's visie op het samenvallen van personage en de wereld waarin deze zich bevindt, kwam met Andrej Roebljov tot een hoogtepunt. De sovjetcensuur toonde zich niet ongevoelig voor de implicaties van Tarkovski’s zwartwit- en kleurenproductie; de in 1966 voltooide CinemaScopefilm werd pas in 1971 vrijgegeven voor vertoning in de Sovjet-Unie.