Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 42 18-10 t/m 24-10
WEB | mobiel
First Man - Film van de week
MENU
Home > Films > Het Voorval - Armando en de mythe

Het Voorval - Armando en de mythe

Voor alle leeftijden

documentaire

Pitch van Het Voorval - Armando en de mythe
Het Voorval - Armando en de mythe: Armando (Zichzelf)
Het Voorval - Armando en de mythe: Armando (Zichzelf)
Delen op facebook
Het Voorval - Armando en de mythe
Nederlandse première: 25-10-2018
Nederland, 2018, 70 min,
De film volgt het laatste hoofdstuk in het leven en het werk van een van Nederlands belangrijkste naoorlogse kunstenaars.
trailer
BioscoopAgenda van Het Voorval - Armando en de mythe

Het Voorval - Armando en de mythe in de bioscoop

Synopsis distributeur
Je leven wordt gevormd door wat er in je jeugd gebeurt, aldus kunstenaar Armando. Zijn jeugd staat in het teken van één, allesbepalend voorval: tijdens de Tweede Wereldoorlog doodt een jongen in het bos een Duitse soldaat. Het verhaal komt in Armando’s werk in vele vormen terug; een noodlottig treffen, een slachtoffer die dader wordt, een schuldig bos dat alles zag maar zwijgt. Was Armando betrokken bij de noodlottige gebeurtenis of heeft hij een tragedie van mythologische proporties bedacht? Filmmakers Sjors Swierstra en Roelof Jan Minneboo gaan op zoek naar antwoorden. Het begint aan de rand van een bos. Een jongen van een jaar of 15 trotseert de spertijd. Een Duitse soldaat houdt hem staande en voert hem mee naar Kamp Amersfoort. De jongen doet of hij struikelt en steekt de soldaat neer. De soldaat sterft, de jongen vlucht. Dit voorval, Hét Voorval, speelt een essentiële rol in het werk van schilder, schrijver, dichter, beeldhouwer, violist en theatermaker Armando. In interviews begint hij regelmatig zelf over het voorval, maar als er wordt doorgevraagd weert hij af. Dus blijven er vragen: was hij er zelf bij betrokken of heeft hij een universele tragedie bedacht, een eigen mythe, die als rode draad door zijn omvangrijke oeuvre loopt?