Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 41 11-10 t/m 17-10
WEB | mobiel
Zwaar Verliefd! - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Die Welt: over Tunesie en identiteit
Interview

Die Welt: over Tunesie en identiteit

Interview met regisseur Alex Pitstra

6-9-2013 Die Welt is het speelfilmdebuut van regisseur Alex Pitstra. Een bijzondere film om meerdere redenen: de ontstaansgeschiedenis en de filmstijl hangen samen met het levensverhaal van Pitstra zelf. Wij spraken met Alex Pitstra over zijn film.

Delen op facebook
Hoofdrolspeler Abdelhamid Nawara

Hoofdrolspeler Abdelhamid Nawara

Die Welt vertelt het verhaal over de Tunesische Abdallah. Hij raakt werkloos en komt niet meer aan het werk. Als hij de Nederlandse Anna ontmoet denkt hij erover om naar Europa te gaan door te trouwen met een Europese vrouw.

Alex Pitstra heeft een Nederlandse moeder en een Tunesische vader. Zijn vader heeft hij nauwelijks gekend. Toen hij 25 werd was hij er echter aan toe om zijn vader te ontmoeten. Toevallig gold voor zijn vader precies hetzelfde.

Alex Pitstra: "We zijn met elkaar in contact gekomen en sinds 2005 ben ik ieder jaar naar Tunesië gegaan. Ik maakte daar kennis met mijn vader, zijn familie en het land. Ik werd zo geïnspireerd door het land dat vanaf 2007 er een idee begon te ontwikkelen. Het begon als mijn eigen levensverhaal maar ontwikkelde zich tot het verhaal van een Tunesische jongeman. Ik kon het verhaal echter niet rond maken.

Toen in 2011 de Jasmijnrevolutie uitbrak was de Tunesische bevolking heel sceptisch over de toekomst terwijl in de rest van de wereld nog een soort halleluja stemming heerste: ze noemden het tenslotte de Arabische lente. De jonge mensen hadden echter niet de indruk dat de revolutie iets nieuws zou brengen. Door dit fenomeen begonnen alle stukjes van het verhaal op hun plek te vallen."


Die Welt is dan misschien een fictiefilm, het is vaak gefilmd als een documentaire. Dat komt ook omdat Pitstra de film spiegelde aan zijn eigen leven. De documentaire-achtige feel komt echter vooral door het camerawerk. Veel delen van de film zijn met de hand gefilmd door cameraman Thijs Gloger.

"Ik wilde graag een conflict in filmstijlen en ik vind dat het organische camerawerk van Thijs daar zeker geschikt voor is. Ik wilde recht doen aan het levendige en energieke karakter van Tunesië. Anderzijds zijn er ook klassieke filmshots gebruikt zoals trackingshots en dergelijke. De film is eigenlijk ook een halve documentaire: hoe zou het zijn als ik in Tunesië was opgegroeid in plaats van Nederland. Daarnaast speelt mijn eigen vader speelt de vader in de film. Dat geldt ook voor mijn zus."



Die Welt is door Alex Pitstra zelfstandig in de bioscopen uitgebracht. Normaal worden films uitgebracht door distributeurs maar Pitstra omzeilde dit traject door zelf met bioscopen in gesprek te gaan die de film wilden uitbrengen.

"Ik kon eigenlijk niet in gesprek komen met distributeurs. Ik had het idee dat ik totaal niet serieus werd genomen als filmmaker. Ze reageerden vaak helemaal niet op mijn mails of telefoon. Ik vind dat mijn film zich goed kan meten aan andere arthouse titels die wel hun weg vinden bij de distributeurs. Maar ze verwachtten niet dat de film geld ging opleveren."

Die Welt is geselecteerd voor het Nederlands Filmfestival waar hij meedraait in De Gouden Kalf competitie en de Debuutfilmcompetitie.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.