Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 46 15-11 t/m 21-11
WEB | mobiel
The Old Man and the Gun - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Leven Steve Jobs opnieuw in de schijnwerpers

Leven Steve Jobs opnieuw in de schijnwerpers

23-11-2015 Volgende week gaat alweer de tweede film over het leven van Steve Jobs in première. In tegenstelling tot de eerste film uit 2013 met Ashton Kutcher, gaat de nieuwe film echter niet over het hele leven van Jobs, maar concentreert de film zich op drie belangrijke productlanceringen.

Delen op facebook
© Universal Pictures

© Universal Pictures

Steve Jobs slaat daarmee een heel andere weg in dan jOBS uit 2013. In de nieuwe film staan de lancering van drie belangrijke producten, de eerste Mac, de NeXTcube en de iMac, centraal en de film laat vooral op indrukwekkende wijze zien hoe Jobs op persoonlijk vlak is omgegaan met deze lanceringen. De productlanceringen laten bovendien zien hoe Jobs, dit keer gespeeld door Michael Fassbender, uiteindelijk het tij heeft weten te keren bij Apple.

Want hoewel we Apple vandaag de dag allemaal kennen als een uiterst succesvol bedrijf, kende het bedrijf een aantal decennia geleden een moeilijke periode. Jobs kon daar zelf overigens niet zoveel aan doen, halverwege de jaren 80 werd hij gedwongen het bedrijf te verlaten vanwege een meningsverschil met toenmalig CEO John Sculley. Terwijl Apple het in de jaren daarna erg moeilijk heeft, creëert Jobs met NeXT en Pixar twee succesvolle bedrijven en hij keert in 1997 terug bij Apple als NeXT wordt overgenomen door het bedrijf uit Cupertino.

Jobs wordt na zijn terugkomst al snel benoemd tot CEO van Apple en in die rol weet hij ook van Apple weer een succesvol bedrijf te maken. Door met innovatieve producten als de iMac, de iPhone en de iPad te komen, krijgt het bedrijf een nieuw en hip imago dat wereldwijd aanslaat. Apple groeit in deze periode onder Jobs uit tot een wereldbedrijf en als Jobs in 2011 overlijdt, is het ooit noodlijdende Apple in de lijst met grootste bedrijven ter wereld opgeklommen tot de 55e plaats.
En de lijn die door Jobs werd ingezet, is ook na zijn dood doorgezet. Apple staat in de Global 500 op dit moment op de 15e plaats en het is verreweg meest waardevolle merk ter wereld. Hoewel producten als de nieuwe iPhone toestellen aangeven dat de filosofie van Jobs, die juist wilde inzetten op een enkel formaat voor alle producten, niet meer altijd wordt gevolgd, staat voor veel Apple-fans vast dat het succes vooral aan Jobs, zijn perfectionisme en zijn visie te danken is.

Apple scoort nog steeds op nummer 1 bij de meest waardevolle merken ter wereld
Van de enorme groei die Apple doormaakt na de terugkomst van Jobs en het succes dat het bedrijf kent na de lancering van de iMac zien we in de film echter niets terug, waarschijnlijk omdat er over dat deel van het verhaal de laatste jaren al veelvuldig in de media is geschreven en gepraat. De drie periodes die in de film aan bod komen zullen voor de meeste mensen wel veel nieuwe feiten bevatten. De periodes laten bovendien precies zien hoe de persoon Steve Jobs echt in elkaar zat en hoe hij uiteindelijk is uitgegroeid tot een echte legende.

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.