Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 33 16-8 t/m 22-8
WEB | mobiel
Janneman Robinson & Poeh - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Stickeren in Cannes

Stickeren in Cannes

Een groene terugblik op de rode loper

14-6-2014 Een Zweedse sound designer, die opmerkte dat hij “tegenwoordig zoveel minder vogelgeluiden hoorde”: omdat oude bossen gekapt zijn. De Filippijnen die een eigen groen film festival krijgen. Zuid-Afrikaanse en ook Italiaanse producenten die met ‘green film making’ aan de slag willen. “Van alles kom je tegen op een filmfestival als Cannes”, vertelt medecoördinator Wiendelt Hooijer van het Nederlandse Green Film Making Project.

(c)  Dorien Grötzinger.

(c) Dorien Grötzinger.

Het idee van mens- en milieuvriendelijk films produceren wint snel terrein. Eerder dit jaar was het al een serieus thema op de Berlinale. En nu mochten Hooijer c.s. dan naar Cannes. Op uitnodiging van het EYE Filminstituut en de verenigde Nederlandse speelfilmproducenten verzorgden ze in het Hollandpaviljoen in Cannes tweemaal een presentatie in kleine, maar internationale kring. “Zonder meer een stap vooruit.”

Okee, het Festival zelf kan op milieugebied nog wel wat leren, ontdekte Hooijer. ”Waarom geen hippe elektrische auto’s in plaats van brandstof slurpende limousines? Of plastic flesjes afschaffen? Of misschien wel een aparte award voor duurzaam filmen? Maar goed, de filmprofessionals zelf blijken op zo’n festival ontzettend open te staan.”

Ook in de Britse en Duitse paviljoens waren groene filmmakers vertegenwoordigd. En niet met vrijblijvende verhaaltjes, aldus Hooijer: “Filmers vragen om concrete handvatten, en die werden aangereikt. Er ging een duurzaam geproduceerd Duits transmediaal 3D-project in première, en de Britten presenteerden een onderzoek naar groene productiemethoden. Eenenveertig lokale Europese filmfondsen hebben daaraan meegewerkt. Het Nederlands/Belgische Filmmore hield een App ten doop waarmee een regisseur online de post-production van een film kan bijsturen. Scheelt allemaal weer autokilometers, dus CO2-uitstoot.”

Duurzaam is doorgedrongen in de Europese filmharten. “Overigens mede onder invloed van Hollywood”, stelt Hooijer. “Recent was er weer veel publiciteit rond de groene ‘making of’ van The Amazing Spider-Man 2”. Echter, tussen Amerikaanse voorvechters als Emellie O’Brien en hun Europese collega’s bestaan weliswaar allerlei lijntjes, maar de samenwerking zou best intensiever kunnen, denkt hij.

Als een ouderwets Hollandse actieclub creëerde het Green Film Making Project in Cannes toch wat intercontinentale ‘gezamenlijkheid’. Achterop één van de vervaarlijke legertanks waarmee de cast van de jongste Stallone/Snipes/Ford-actieknaller The Expendables 3 door Cannes denderde, wist Hooijers team stiekem een rood stickertje te plakken: “We Are Green Film Makers”. Green…nou ja, camouflagegroen in dit geval.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.