Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 21 24-5 t/m 30-5
WEB | mobiel
Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Interview Reis naar het Noorden
Reis Naar Het Noorden (NL) Interview

Interview Reis naar het Noorden

'Je moet het publiek niet overvoeren'

9-12-2015 Vanaf 10 december draait de Franse animatiefilm Reis naar het Noorden in de bioscoop. Deze film was eerder te zien op Cinekid en het Klik! Animatiefestival. BiosAgenda.nl sprak met regisseur Remi Chaye over zijn film, de thema's, hoe animatie een collectief werk is en wat een regisseur doet.

Interview Reis naar het Noorden

Interview Reis naar het Noorden

Reis Naar Het Noorden (NL) vertelt het verhaal van Sasha, een aristocratisch meisje. Haar grootvader is een ontdekkingsreiziger die een nieuwe handelsroute naar het Noorden probeert te vinden. Haar grootvader is echter al maanden vermist met zijn boot. Sacha besluit haar grootvader, de boot en de bemanning te gaan zoeken.

BiosAgenda.nl: Hoe reageren kinderen op de film?

'Heel goed. Tot nu toe hebben we alleen voorpremières gehad dus de kinderen worden meegenomen door ouders die er voor open staan. Een meisje van vijf zei dat ze het de beste film was die ze ooit had gezien maar ik denk niet dat zoveel gezien kan hebben haha!.'

BiosAgenda.nl: De film behandelt nogal wat volwassen thema's zoals coming of age en de dood.

'Zeker. De film is ook niet voor kinderen van vier jaar of jonger. Als we het vergelijken met Disney films richten we ons op een ouder publiek, vanaf een jaar of zeven. We hebben het wel over de dood van een grootvader. De film gaat ook over de delicaatheid van de jeugd. Sacha heeft een aristocratische opvoeding gehad en haar kindertijd is heel veilig en zacht. Dat verandert zodra ze op zoek gaat naar haar grootvader.'

BiosAgenda.nl: Disney zou de film waarschijnlijk ook meer een happy end geven.

'Misschien. Sacha weet wel wat er met haar grootvader is gebeurd. Daarom hebben we in de film ook de zoektocht naar de boot centraal gezet anders was het verhaal te moeilijk om te accepteren. Sacha ontdekt de waarheid over haar grootvader en dat is uiteindelijk de sleutel die haar de boot zal doen vinden. Maar ze vindt ook zichzelf. Ze ontdekt mensen met andere achtergronden. Mensen die met elkaar vechten en ruziemaken. Echte mensen.'

BiosAgenda.nl: Hoe bent u precies begonnen als animator?

'In mijn jeugd hield ik erg van comics dus ik ging naar de kunstacademie om tekenen te leren. Uiteindelijk werd ik illustrator voor boeken. Daar was echter maar weinig werk in te vinden. Ik hoorde dat ze bij de animatiestudio mensen zochten. Eenmaal daar aangekomen vond ik het meteen erg leuk dat het werk erg collectief is. Je werkt met zijn allen aan een project. Dat werkt goed voor mij dus ik ben nooit meer terug gegaan naar het illustreren.'

BiosAgenda.nl: Werd u verliefd op het animeren of op het feit dat het een collectief werk is?

'Met de boeken die ik illustreerde was het een probleem als ik niet tevreden was over mijn werk. Die boeken blijven jarenlang bestaan. In animatie is dat anders omdat je onderdeel bent van een groter geheel. Anderen zijn beter met kleur of achtergronden. Jij doet gewoon het beste in jouw gebied.'

BiosAgenda.nl: Maar als je het dan het eindresultaat niet goed vindt...

'Dan ligt het aan die anderen haha!'

BiosAgenda.nl: In deze film valt de stijl heel erg op. De tekeningen bestaan vooral uit lijnen en kleur. Het is totaal iets anders dan de andere animaties die we anno 2015 in de bioscoop zien.

'Ik ben de graphic author van deze film. Ik wilde iets heel simpels, ook om binnen het budget te blijven. Maar het past ook in mijn filosofie dat het het publiek niet moet overvoeren met details. In zoiets als Frozen heb je de huid van dat meisje vol met textuur en het gezicht heeft een zeer gedetailleerde neus. Maar voor mij is tekenen een verhaal vertellen door middel van symbolen. Het zijn lijnen en kleuren. Mijn idee is om het publiek het minimum te geven zodat zij een stapje naar de film toe moeten maken. Dan begint de animatie te werken en worden de gaten ingevuld. Neem de kleding in deze film bijvoorbeeld, daar zitten geen knopen aan. Het is maar één vorm en één kleur. Mensen moeten daarmee aan de slag gaan en de rest zelf bedenken. De hele hersenen werken mee. '

BiosAgenda.nl: Veel mensen vinden het lastig te begrijpen wat een regisseur doet. Voor een animatiefilm is dat misschien nog lastiger. Zou u dat kunnen uitleggen?

'Ik ben niet de baas, het is een collectief werk van tweehonderd mensen. Met zoveel mensen krijg je te maken met menselijke relaties, met de ego's van de artiest. Je maakt ruzie, je praat met elkaar. Omdat ik zoveel functies heb bekleed binnen de animatie snap ik de pijn van de animator. Het is pijnlijk om dagelijks vijftig tekeningen te moeten maken voor vijf maandenlang. Dus je laat zien hoe het werk zich vordert, hoe iemands werk wordt gebruikt in de hele film. Ik duw het collectief naar een beter eindresultaat. '

Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.