Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
compleet & ongebonden sinds 1995
WEEK 29 19-7 t/m 25-7
WEB | mobiel
Redbad - Film van de week
MENU
Home > Filmnieuws > Filmfestival Thessaloniki doorstaat crisis
La jaula de oro Interview

Filmfestival Thessaloniki doorstaat crisis

Dubbel interview met het festivalorganisatie en filmmaker Dave Schram

14-10-2014 Over enkele weken vindt één van de belangrijkste filmfestivals van Europa plaats: het 55e Thessaloniki International Film Festival (TIFF). Een interview met de organisatie en met Dave Schram die vorig jaar twee films had op het festival.

Vooruitblik 55e Thessaloniki International Film Festival

TIFF is een festival met veel aandacht voor films uit de Balkanregio, maar vooral veel aandacht voor nieuwe filmmakers. Griekenland heeft veel te leiden onder de crisis, overleeft het festival al de bezuinigingen?

Griekenland is een land met een grote filmtraditie. Thessaloniki wordt ook wel de rivièra van Griekenland genoemd, een ideale plek voor een filmfestival. Het is ook bijna logisch dat het belangrijkste filmfestival voor films uit de Balkanlanden daar gehouden wordt. TIFF is ook het oudste filmfestival voor nieuwe filmmakers. Het begon in 1960 als De Week van de Griekse Film. Het werd in 1992 een internationaal filmfestival.

De films worden vertoond met Engelse en Griekse ondertiteling. In het begeleidende filmpje geven we een impressie van de stad en de festival-locaties. In het tweede deel blikt filmmaker Dave Schram (regisseur Razend en Spijt!; en producent van Sonny Boy en De Groeten van Mike!) terug op het fenomeen filmfestivals.

BiosAgenda.nl: Hoe zou u dit festival beschrijven? Wat is het verschil met andere festivals?
TIFF: Het Thessaloniki International Film Festival (TIFF) is gevestigd in het historische Olympiongebouw op het Aristotelousplein. Het is het culturele hart van Thessaloniki en een cultureel kruispunt waar het Oosten en het Westen samenkomen, en waar het mediterrane gebied de Balkan ontmoet. Er zijn hier jaarlijks twee grote events, het TIFF en het Thessaloniki Documentary Festival – Images of the 21st Century, waardoor er gedurende het hele jaar allerlei activiteiten plaatsvinden, zowel in Thessaloniki als in de omgeving. Het TIFF is al vele tientallen jaren een krachtige hub voor films, een ruimte voor innovatie, creatie, communicatie en participatie voor mensen van alle leeftijden. De gemene deler is de liefde voor film.

BA: Hoe verschilt deze editie van die van voorgaande jaren?
TIFF: Dit jaar heeft het festival te maken met grote bezuinigingen vanwege de voortdurende crisis en het was beduidend moeilijker om alles rond te krijgen met de programmering, de staff en de side events. Ondanks de omstandigheden wordt het festival steeds sterker en populairder, met dank aan onze inspanningen en die van onze vrienden uit de hele wereld die ons blijven steunen. Het festival wordt heel mooi dit jaar en het enige verschil met voorgaande jaren is dat we het weer mooier hebben weten te maken, met minder middelen.

Veelbelovende regisseurs

BA: Hoe ziet het programma eruit: welke factoren spelen een rol bij de selectie?
TIFF: Het programma bestaat uit de volgende secties:
• International Competition (voor eerste en tweede films)
• Open Horizons
• Special Screenings
• Balkan Survey
• Greek Films
• Retrospectives
• Agora/Market (Film Market, Salonica Studio en Crossroads Co-production Forum)
• Verschillende side-events (tentoonstellingen, masterclasses, concerten, etc.)

International Competition toont de eerste en tweede films van veelbelovende regisseurs uit de hele wereld. Panorama toont de Griekse films. Open Horizons laat zien wat er in het afgelopen jaar aan onafhankelijk en vernieuwend internationaal cinema is gemaakt. Balkan Survey presenteert de vele facetten van de Balkanproducties en de hoogtepunten van prominente namen van de filmkunst. Ons doel is om hypermodern en innovatief cinema te selecteren en te promoten. Alsook om het Griekse publiek kennis te laten maken met de crème de la crème van de nieuwe regisseurs. Al onze films moeten Griekse premières zijn. TIFF heeft ook The Market, het festivalonderdeel dat gewijd is aan het ontwikkelen en verzamelen van een internationaal netwerk van professionals. The Market biedt de ruimte en de gelegenheid voor meetings, dialoog en verbintenissen in een uitnodigende en professionele atmosfeer.

BA: Wat is de openingsfilm en waarom heeft u die gekozen?
TIFF: De openingsfilm wordt zeer binnenkort bekendgemaakt, voor nu blijft die nog geheim voor het publiek.

Thessaloniki filmstad

BA: Hoe ziet het begeleidende programma van het festival eruit?
TIFF: Onze gasten kunnen verschillende side-events bezoeken tijdens hun verblijf in Thessaloniki, zoals georganiseerde stadsbezichtigingen en excursies naar nabijgelegen archeologische sites. Men kan zich onder de stadsbewoners begeven in de festivalbars in de stad en de tentoonstellingen en concerten bezoeken die tijdens het festival worden georganiseerd. Het festivalpubliek kan ook verschillende presentaties en masterclasses bijwonen waar men regisseurs en andere professionals uit de wereld van de film kan ontmoeten.

BA: Wie zit er in de jury?
TIFF: Onze internationale jury bestaat uit prominente en ervaren professionals uit de wereld van de cinema. In de afgelopen jaren hebben we tot ons geluk de geroemde filmmaker Alexander Payne, de prominent Thomas Elsaesser en Laurence Kardish, de gerennomeerde directeur van het MoMa, als voorzitters van onze jury gehad. Vele anderen zoals Scott Foundas, João Pedro Rodrigues en Frederic Boyer hebben in de voorgaande jaren zitting gehad in onze jury's.

BA: Waarom zou iemand de reis naar Thessaloniki moeten maken?
TIFF: Er zijn duizenden redenen. Thessaloniki is een fantastische festivalervaring! Naast de films die de bezoeker in Thessaloniki kan zien, is de stad de moeite waard. Er zijn vele activiteiten en de stad is bekend om haar historische sites, de geschiedenis, het eten en de sightseeing, de vriendelijke atmosfeer, de gastvrije bewoners, het nachtleven en het shoppen. Thessaloniki is het hart van de Balkan en biedt entertainment en ontspanning voor iedereen.

BA: In de lijst van prijswinnaars staat niet één Nederlandse film. Hebben er wel eens Nederlandse films deelgenomen?
TIFF: Zeker, TIFF heeft verschillende Nederlandse producties en co-producties gepresenteerd, om er maar een paar te noemen: “BOVEN IS HET STIL” van Nanouk Leopold, THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN van Felix Van Groeningen, de co-productie EVERYBODY IN OUR FAMILY van Radu Jude, Kauwboy van Boudewijn Koole, THURSDAY TILL SUNDAY van Dominga Sotomayor en VILLEGAS van Gonzalo Tobal. De lijst kan nog worden aangevuld met voorbeelden uit de verschillende secties van de vorige twee filmfestivals. Er zijn ook veel Nederlandse deelnemers in de line up van het Documentary Festival in maart.

(Met dank aan Thanos Stavropoulos voor de communicatie, Litsa Iliadou voor de logistiek in Thessaloniki).

Gouden Alexander

Tijdens TIFF draaien veel films mee in de competitie voor diverse prijzen. De begeerde prijzen zijn tijdens dit festival de Zilveren en de Gouden Alexander. Vorig jaar won La jaula de oro de Gouden Alexander tijdens het 54e TIFF.

Festivalroutinier Dave Schram over filmfestivals

Filmmaker Dave Schram is actief als regisseur en als producent en in die hoedanigheid heeft hij veel festivals over heel de wereld bezocht, wie is er beter geschikt om ons wegwijs te maken in het merkwaardig fenomeen van filmfestivals.

BA: Meneer Schram u stond met maar liefst twee films op het 53e festival van Thessaloniki?
Dave Schram: Leuk hè! “Spijt!” en “De groeten van Mike!” waren voor heel veel festivals geselecteerd.

BA: Hoe gaat zo’n festival-deelname in zijn werk?
DS: Doorgaans komt de vraag van een festival en we sturen dan een dvd op. Een maand of twee voor het festival horen we of de film is geselecteerd. En weer twee drie weken voor het festival krijgen we een uitnodiging van het festival of we langs kunnen komen. Heel veel festivals willen vaak de regisseur, maar voor Spijt hebben we enkele keren ook de hoofdrolspeler gestuurd. Die heeft zo heel wat van de wereld gezien.

BA: Hoe kiest u waar u naar toe gaat?
DS: Dat is heel intuïtief. Als we daar zelf ook films kunnen zien, waar we anders nooit de kans voor krijgen dan is dat zeker een pré. Maar vaak kunnen we simpelweg niet, per slot van rekening moet je ook je volgende film maken. Een film als “Spijt!” draaide op zoveel festivals dat je die onmogelijk allemaal langs kunt gaan. Canada en Curaçao waren het verst wat we bezocht hebben.

Contact met het publiek

BA: Maar hoe ziet zo’n bezoek aan een festival voor u uit?
DS: Bij de betere festivals word je netjes opgehaald en meestal krijg je een diner met de festivaldirecteur die uitlegt hoe het festival in elkaar steekt en welke juweeltjes je niet mag missen. Meestal heb je een begeleider die zorgt dat je overal op tijd bent. Je neem ook deel aan een van de vele ceremonies, waar je doorgaans andere filmmakers ontmoet. Altijd leuk dit soort contacten.

BA: En heeft uzelf ook contact met het publiek zelf?
DS: Nou daar draait het een beetje om bij festivals. Meestal is er een Q&A na afloop van een vertoning van je film en door het laagdrempelige karakter word je ook aangesproken in de wandelgangen.

BA: In Thessaloniki werden “Spijt!” en de “De groeten van Mike!” getoond met Engelse en Griekse ondertiteling, is dat overal zo?
DS: Nou niet altijd. Bij Qatar draaide een apparaat mee die de ondertiteling simultaan in het Arabisch onder het beeld projecteerde. In Duitsland werd de film ‘live’ nagesynchroniseerd door drie acteurs, ook heel apart om mee te maken.

BA: Waarom moet de gewone bioscoopbezoeker naar een filmfestival?
DS: Het goede van een festival is dat je films kunt zien die bijzonder de moeite waard zijn, maar waarvan ik heel goed begrijp dat geen enkele importeur zich aan zou wagen. Een Taiwanese film aan de man brengen kost tonnen aan promotie en zal dat zeker niet zoveel opbrengen, dus de filmliefhebber is dan aangewezen op een festival.
Je ziet soms ook experimenten die je eigenlijk nooit in de bioscoop kunt vertonen, zo zag ik op een festival een film verteld vanuit twee perspectieven: dezelfde gebeurtenis gefilmd vanuit mannelijk perspectief als ook vanuit vrouwelijk perspectief en tegelijk op twee schermen geprojecteerd (red.: The Disappearance of Eleanor Rigby: Him & Her).

Het 50e Thessaloniki International Film Festival vindt plaats van 31 oktober t/m 9 november 2014. Inmiddels is bekend geworden dat actrice Hanna Schygulla (de muze van regisseur Rainer Werner Fassbinder) speciaal geëerd zal worden tijdens het festival.


Links:
Blijf in contact!

en abonneer je op onze nieuwsbrief.