Home > Filmnieuws > Recensie Eighth Grade
****0

Recensie Eighth Grade

Eighth Grade is een geslaagde poging om de onzekerheid van een hedendaagse tiener neer te zetten, al is het soms wat overdreven.

Elsie Fischer als Kayla Day in Eighth Grade

Het regiedebuut van comedian Bo Burnham zet met succes een onzeker en angstig tienermeisje neer. Eighth Grade volgt Kayla (Elsie Fisher) in haar laatste week op de basisschool. Ze is een loner zonder vrienden die ongemakkelijk lang praat als ze met iemand een gesprek probeert te voeren. Toch maakt ze in haar slaapkamer YouTube video's met tips voor buitenbeentjes. Ze komt ook voor haar webcam niet over als zelfverzekerde puber en haar video's worden nauwelijks bekeken. Elsie Fisher overtuigt als verlegen meisje dat niets liever wil dan cool zijn in de ogen van haar klasgenoten en vrienden maken. Haar houding, stemvolume en het feit dat ze niet uit haar woorden komt als ze tegen populaire klasgenoten praat, maken haar schattig en realistisch. Het is een indrukwekkend optreden van de jonge actrice, aangezien Fischer zichzelf ziet als een heel sociaal persoon.

Volwassenen proberen in deze film regelmatig de tieners aan te spreken met hun subcultuur, wat altijd eindigt in plaatsvervangende schaamte voor de scholieren. De dabbende leraar en de vrouw in een instructievideo die 'It's gonna be lit' zegt, zijn goede voorbeelden van volwassenen die falende pogingen doen om jongeren aan te spreken. Juist dit soort momenten zorgen voor humor en herkenbaarheid in de film voor zowel volwassenen als tieners.

De pubers in Eighth Grade zitten behoorlijk veel op hun telefoons, wat het stereotype van deze generatie bevestigt en in sommige scènes zelfs tot irritatie leidt. Zo zit Kayla met haar vader Mark (Josh Hamilton) te dineren, maar in plaats van te eten luistert ze muziek met haar oortelefoons in en scrolt ze door Instagram. De tieners in deze film kijken vaak op hun smartphones, zoals Kayla's klasgenoten Kennedy en Steph als Kayla een ongemakkelijke poging doet een gesprek met ze aan te knopen. Halverwege de film blijven de mobieltjes vaker weg en wordt de film serieuzer met thema's als naaktfoto's, de vader-dochter-relatie en wederzijdse toestemming.

Eighth Grade slaagt erin de hedendaagse jongerencultuur en de onzekerheid die social media met zich meebrengen, neer te zetten. Waar de hoofdpersoon in films als Mean Girls zich richten op populariteit, houdt Eighth Grade het realistischer en herkenbaarder en is het gemene meisje in de film niet de rivaal. Het camerawerk in de film maakt de personages overtuigender. Tijdens het zwemfeest zoomt de camera langzaam uit van de twijfelende Kayla naar een totaalbeeld van de tieners in en om het zwembad. Burnham zelf had vroeger ook last van angstaanvallen, mede hierom zet Eighth Grade een goed beeld neer van een ongemakkelijk en angstig meisje.