Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
AKKOORD  Lees meer
WEEK 29 19-7 t/m 25-7
WEB | mobiel
Mamma Mia! Here We Go Again - Film van de week
Home > Filmnieuws > Recensie Câini
Recensie
****0
Waardering 4/5

Recensie Câini

'Broeierige, onheilspellende sfeer'

22-6-2017 In het broeierige, onheilspellende Roemeense drama Câini reist de in Boekarest wonende Roman naar het dorp van zijn opa. Die is onlangs overleden en heeft zijn huis aan Roman nagelaten.

Samen met zijn vriendin, met wie het de laatste tijd niet echt botert, brengt hij wat tijd door in het dorp om zaken op orde te krijgen en het huis te verkopen. Rond zijn komst wordt er in de buurt door de politie een afgehakte voet gevonden.

Al snel komt Roman er door gesprekken met een politieagent en dorpsbewoners achter dat zijn opa een belangrijke rol speelde in de lokale onderwereld. Een bekende van zijn grootvader raadt hem aan om voortaan alleen nog terug te komen naar het dorp voor vakanties en verder weg te blijven. Hoewel de dreiging in de lucht hangt laat Roman zich niet zomaar wegsturen.

Recensie Câini

Recensie Câini

Regisseur Bogdan Mirica neemt de kijker op zeer zelfverzekerde wijze mee door het dorp en de schitterende omgeving in het noordoosten van Roemenië. De camera beweegt loom door Roemeense schemering en Mirică schept moeiteloos een broeierige, onheilspellende sfeer met doorgaans alleen krekels op de achtergrond. Spannende nachtelijke scenes waarin honden een rol spelen lijken aan te kondigen dat het voor Roman misschien geen verstandige keuze is om nog lang in het dorp te blijven.

Qua landschappen, camerawerk, tempo en de wendingen van Câini betreft doet de film nu en dan denken aan het werk van Bruno Dumont en de Coen-brothers. Echter, Câini is overduidelijk een sterk en spannend drama en heeft geen verwijzing naar een andere regisseur nodig. Of we altijd moeten blijven bij dat wat we al kennen is na het zien van Câini namelijk nog maar zeer de vraag.