Home > Filmnieuws > A Heavy Heart recensie
****0

A Heavy Heart recensie

'Fascinerende karakterstudie'

Een bokser, vervreemd van zijn dochter, komt erachter dat hij aan ALS lijdt en probeert zijn leven op het laatste moment in orde te krijgen. Alle gevaren voor een sentimentele film liggen op de loer maar A Heavy Heart weet dit slim te omzeilen.

A Heavy Heart recensie

A Heavy Heart recensie

Toen regisseur Thomas Stuber het scenario van A Heavy Heart op zijn bureau kreeg, liet hij weten het verhaal van de film helemaal niets te vinden. Maar het personage Herbert, dat was fascinerend. Hij bewerkte het scenario tot de film die we nu zien: Herbert is een ex-bokser die in de DDR-tijd kans maakte op deelname aan de Olympische Spelen. Nu liggen zijn boksdagen achter hem en verdient hij de kost als uitsmijter en als geld-ophaler van louche figuren. Zijn nog steeds imposante statuur en zijn tatoeages en littekens helpen hem hierbij. Hebert is een man die niet helemaal binnen de lijntjes van de maatschappij leeft. Wat betreft heeft A Heavy Heart parallelen met Stuber's korte film Von Hunden and Pferden, over een man die op paarden gaat wedden om een operatie voor zijn hond te kunnen betalen.

Herbert heeft vreemde fysieke klachten en na een lelijke val in de douche moet hij toch echt naar de dokter. De diagnose is onverbiddelijk: ALS. Het duurt niet lang meer en de ziekte zorgt ervoor dat hij niet meer kan werken en ook niet meer in de sportschool zijn protegé kan trainen. Herbert raakt het kleine beetje dat hij heeft kwijt. Hij beseft dat hij maar kort de tijd heeft om de fouten uit zijn verleden te herstellen. Hij heeft namelijk nog een dochter waar hij het contact al jaren mee is verloren. Zijn kleinkind heeft hij nooit gezien.

Omdat Stuber er voor gekozen heeft om de film niet te laten drijven op het verhaal op het personage wordt deze film nergens sentimenteel. De film volgt Herbert op de huid door zijn leven in het grauwe Leipzig en ondanks zijn tekortkomingen houden we sympathie met Herbert.

Naast de scenariobewerking van Stuber is de grote kracht van de film Peter Kurth, die de rol van Herbert speelt. Hij draagt de film in zijn eentje met zijn grote lijf dat steeds verder wegkwijnt. En hoe verder hij wegkwijnt, hoe meer menselijker hij wordt. Kurth speelt dit met kleine gebaren en handelingen die passen bij het op-de-huid camerawerk en de weinige dialoog.

A Heavy Heart is een fascinerende karakterstudie van een man met weinig tijd die je zeker niet onberoerd zal laten.