WEEK 19 9-5 t/m 15-5
Home > Filmnieuws > X-Men: Apocalypse recensie
***1/20
Waardering 3.5/5

X-Men: Apocalypse recensie

De eerste X-men film dateert uit 2000 en sindsdien is er een explosie aan superheldenfilms uitgekomen. De X-films onderscheidde zich altijd door hun serieuzere toon. Hoe zit dat bij X-Men: Apocalypse?

X-Men: Apocalypse recensie

X-Men: Apocalypse recensie

De X-Men hebben allen eenzelfde thema: de mutanten worden geboren met hun eigenschappen en worden vervolgd. Die analogie met racisme geven de X-Men films hun serieuze toon en Magneto is hierbij een centraal karakter. In de eerste films zagen we hoe zijn krachten het voor het eerst openbaarden in een concentratiekamp. In deze film gebeurt er iets vergelijkbaars: Magneto houdt zich schuil in een Pools bos met zijn vrouw en kind. Toch worden zijn krachten ontdekt en al snel komt er een groep mannen om hem op te halen. In deze kleine scene, zeer mooi gespeeld door Michael Fassbender, zien we hoe mutanten geen andere keuze hebben dan zichzelf te zijn. Voor Magneto is dit altijd het teken dat mutanten en mensen nooit samen kunnen leven.

X-Men: Apocalypse is het derde deel van de tweede film reeks van X-Men die startte met X-Men: First Class. Met X-Men: Days of Future Past werd door middel van tijdreizen de hele tijdlijn opgeschud en de effecten daarvan zijn nu zichtbaar in Apocalypse, dat zich afspeelt in de jaren '80. Mystique is uitgegroeid tot een soort verzetsheld en de hele wereld is op zoek naar Magneto. In Egypte wordt de zeer machtige mutant Apocalypse wakker na duizenden jaren hebben opgesloten. Hij verafschuwd de wereld van nu en verzamelt een groep mutanten om zich heen. Aan Charles Xavier en de andere X-Men de taak om hem te stoppen.

X-Men: Apocalypse kent ook de terugkeer van Jean Grey, voorheen gespeeld door Famke Janssen. Nu, in haar jongere jaren, wordt ze gespeeld door Sophie Turner die Grey neerzet als een mutant die pas haar zeer krachtige gaven leert kennen. Turner geeft haar eigen invulling aan de rol die weer laat zien dat Grey toch altijd het interessantste personage is uit deze filmserie.

X-Men: Apocalypse is geen onfeilbare film. Zo kent de film ontzettend veel personages en is de plot eigenlijk maar onduidelijk. Want wat wil Apocalypse nou eigenlijk? Een apocalyps? Het lijkt vooral op dat hij rondhangt in Egypte. En waarom hebben zijn mannelijke handlangers allemaal dezelfde body-armor terwijl Psylocke het moet dan met een weinig verhullend rubber pakje? Ook is de film erg lang en hangen de laatste actiescènes van CGI aan elkaar waardoor de vermoeidheid na twee uur toeslaat.

Maar door de serieuze thema's, het spel van Fassbender en Turner is X-Men: Apocalyse zeker de moeite waard.